קרינה ברכבים


קרינה ברכבים כללי

כלי רכב הוא למעשה מכונה עם רכיבים חשמליים, מגנטים ולפעמים אלחוטיים. רכיבים אלה פולטים קרינה בלתי מייננת כתופעת לוואי או כחלק מתפקודם התקין. 

הכל "עומד בתקן"

אפשרי שהיבואנים של הרכב או היצרנים יטענו כי הרכבים עומדים בתקנים המחמירים ביותר , הם כמובן צודקים. כל מערכת שמוכנסת לכלי רכב עוברת בדיקות או פטורה מהן במסגרת חוק הקרינה ותקנות המשרדים השונים, בהתאם לאופי הפליטה והשידור ועוצמתם.  זאת כמובן בהשוואה לתקני של ICNIRP שהם אינם לוקחים בחשבון שום נזק בילוגי רפואי או נזק ארוך טווח אחר. לכן העמידה בתקני הבטיחות, של הרכיבים הללו והפליטה של הקרינה מהם אינה מבטיחה ביטחון ואינה מבטיחה בריאות, בייחוד במקרה של רגישים לקרינה.
 

האם אפשר למגן?

מיגון של רכב שיש בו בעיות קרינה (ממערכות הרכב) היינו מורכב מאוד, יקר ולעתים בלתי אפשרי. לכן מומלץ לבדוק רכבים לפני רכישה (על ידי ביצוע בדיקת קרינה אמצעית).

מה עושים?

 באם נושא החשיפה לקרינה קרוב ללבכם ואתם רוצים לצמצם חשיפה גם בנסיעה ברכבם, או במקרה שאתם סובלים מ"אי סבילות לקרינה" וכל חשיפה לקרינה גורמת לכם לכאבים והופעת תסמינים, אנו ממליצים לכם לבחור כלי רכב רק לאחר ביצוע מדידה של הרכב והבנה של הרכיבים המקרינים-משדרים בו, מיקומם ואופי הפעלתם. לאחר הערכה של רמת החשיפה תוכלו לעשות החלטה מודעת לגבי רכישת הרכב. 

את בדיקות הקרינה, בתדר נמוך והן בתדר גבוה, יש לבצע על המושבים, באיזורי הרגלים, מתחת להגה ובאיזורי הראש של הנוסעים ברכב. את הבדיקה יש לבצע בסביבה שקטה מבחינת קרינת רקע.

  
מדידת קרינה באיזור רגלי הנהג  מדידת קרינה באיזור רגלי הנהג 
מדידת קרינה באיזור רגלי הנהג  מדידת קרינה באיזור רגלי הנהג
מדידת קרינה(שדה מגנטי בתדר נמוך) באיזור רגלי הנהג (רמות סבירות)



 מדידת קרינה מתחת להגה וסביב הקונסולה המרכזית  מדידת קרינה מתחת להגה וסביב הקונסולה המרכזית  מדידת קרינה מתחת להגה וסביב הקונסולה המרכזית
מדידת קרינה
(שדה מגנטי בתדר נמוך) מתחת להגה וסביב הקונסולה המרכזית (רמות סבירות)

מדידת קרינה על מושבי הנוסעים (רמות סבירות)  מדידת קרינה על מושבי הנוסעים (רמות סבירות)  מדידת קרינה על מושבי הנוסעים (רמות סבירות)
מדידת קרינה(שדה מגנטי בתדר נמוך) על מושבי הנוסעים (רמות סבירות)



ננסה למנות את מקורות הקרינה ברכבים ולהסביר קצת עדותיהם. להלן סקירה עקרונית ואינה מחייבת של מקורות הקרינה ברכבים.

קרינת ELF ברכבים רגילים

קרינת ELF, הלו היא שדה מגנטי בתדרים נמוכים מאוד, תהיה נוכחת בכל רכב מהמערכות הבאות. במקריים בהם מערכות אלו ממוקמות בצמוד לנהג ולנוסעים יחשפו אלו לרמות גבוהות יותר של שדה מגנטי בתדרים נמוכים מאשר ברכבים בהם רכיבים אלו ממוקמים רחוק יותר מהנוסעים והנהג.
  1. אלטרנטור \ מפלג - אחראי על יצור החשמל ברכב. בחלק מהרחבים מותקן בחלק הקדמי של תא המנוע, רחוק ככל הניתן מהנהג והנוסע. בחלק מהרכבים מותקן צמוד או קרוב יותר לנהג ולנוסע. ברכבים אלה יכולה להיות שקרבה זו גורמת ליצירת שדה מגנטי בתדר נמוך אליו נחשף הנהג והנוסעים. 
  2. מצבר \ סוללה \ בטרייה - הסוללה עצמה היא סוללת מתח ישר (DC) ולכן אינה מקור לשדה מגנטי בתדר נמוך. אם זאת רגישים לקרינה אשר רגישים גם לשדה DC אפשרי שירגישו שלא בנוח ברכבים בהם הסוללה קרובה אליהם. בדרך כלל סוללה זו מותקנת בתא המנוע בצמוד לחיבור לתא הנוסעים. לפעמים מיקום הסלולה שונה. יש לשים לב לכך ולוודא את מיקום הסוללה וקרבתו לנוסעים ולנהג.
  3. מערכת פיקוד וממסרים - הממסרים ברכב אחראיים על פיקוד המערכות החשמליות ברכב. מתח הפיקוד היוצא ממערכות הבקרה והמחשב של הרכב מגיע לממסרים וסוגר או פותח (חשמלית) ממסרים כדי להעביר זרם חזק יותר להפעלת המערכות הדרושות. דוגמה למצב בו מופעל ממסר ברכב היא באיתות. הצליל של האיתות הוא ברוב המקרים צליל תפיסת ושחרור הממסר (צליל מכאני). בחלק מהמקרים מושמע צליל אלקטרוני דומה על ידי מערכות ברכב כדי לציין פעולת הפיקוד. הממסר הוא אלמנט מגנטי. כל סגירה או פתיחה שלו גורמת ליצירת שדה מגנטי סביבו. קופסאות הממסרים מצויות בדרך כלל ליד הנהג, או  הנוסע בצד הנהג, או צמוד לסוללה. 
  4. מחשב ניהול - בכל כלי רכב מודרני ישנו מחשב ניהול כזה או אחר. המחשב אחראי על פעולתו התקינה של הרכב. סביב המחשב מתפתח שדה מגנטי וקרינה בתדרי ביניים. קרינה זו מהמחשב בדרך כלל אינה חזקה משום שהוא אביזר אלקטרוני והזרמים המתפתחים בו הם קטנים יחסית. בדרך כלל מותקן המחשב בתא המנוע בקרבת הסוללה.
  5. צמיגים- חוץ מהגומי בצמיגים יש גם חוטי מתכת (מה שנותן לצמיג את החוזק שלו). חוטים אלה עשויים מחומר מוליך חשמלית ומצויים באופן טבעי בשדה של כדור הארץ (שדה DC של כ500 מיליגאוס). בגלל הסיבוב המהיר שלהם בתוך שדה הDC נוצרים בזמן נסיעה על החוטים-מיתרי מתכת בתוך הצמיגים זרמים חשמליים מושרים ואלה יוצרים שדה מגנטי בתדרים נמוכים. בדרך כלל השדות אינם משמעותיים. במצב בו הרכב עומד אין שדות מהגלגלים. 
  6. מנועים חשמליים קטנים - מנועים חשמלים קטנים יש במספר שימושים ברכב. החל מהמנועים של המגבים עד למנוע צעד צעד שתפקידו בקרה על כניסת האוויר למנוע בסיבובי סרק. מנועים אלו, בהתאם לתפקידם וגודלם מיצרים שדה מגנטי סביבם. בדרך כלל שדה זה אינו משפיע על החשיפה של הנהג או הנוסעים, אבל יש לוודא זאת.
  7. מערכת מיזוג אוויר, חימום ומערכת אוורור - מערכת מיזוג האוויר ברכב מחולקת לשני חלקים חשמליים מרכזיים. הראשון הוא המדחס הנמצא בדרך כלל בקדמת תא המנוע והמייצר שדה מגנטי משמעותי. בדרך כלל שדה זה לא משפיע על רמות הקרינה בצמוד לנהג או לנוסעים (אם אכן מותקן באופן מרוחק מתא הנוסעים). החלק השני הוא המעבה הצמוד למערכת האוורור של הרכב. מערכת זאת מורכבת ממאווררים שהם למעשה מנועים חשמליים המבוססים על עקרון פעולה מגנטי והפולטים שדה מגנטי בתדר נמוך. עוצמת השדה תלויה במהירות האוורור. כלומר, ככל שהמאוורר יעבוד מהר וחזק יותר, רמות השדה יתגברו. מכיוון שמערכת האוורור נמצאת בדרך כלל בקרבת הנהג והנוסע בצידו, הם יחשפו לקרינה מהמערכת. כדי לצמצם חשיפה יש להפעיל את המערכת במהירות אוורור נמוכה יחסית.
  8. מערכות חשמל ואלקטרוניקה הפרוסות בתא הנוסעים - מערכות חשמל אלקטרוניקה לפיקוד ובקרה על מערכות הנוסעים ברכב כגון קופסאות פיקוד לכריות אויר, אפשרי שימצאו בתוך תא הנוסעים ובקרבה אליהם. רכיבים אלו פולטים מידה מסוימת של קרינה בלתי מייננת בתדרי ביניים ובתדרים נמוכים. אם הרכיבים הם אלחוטיים אזי גם קרינת רדיו. 
תא המנוע ברכב מודרני - מקום מושבם של רכיבים פולטי קרינה בתדר נמוך
בתמונה - תא המנוע ברכב מודרני, מקום מושבם של רכיבים פולטי קרינה בתדר נמוך

קרינת ELF במערכות רכב מיוחדות

  1. חימום מושבים - בעיקר ברכבי יוקרה קיימת אפשרות של חימום המושבים על ידי אלמנטים חשמליים המותקנים בהם. כדי שהאלמנטים יפיקו חום מוזרם דרכם זרם חשמלי. זרם זה יוצר לא רק חום אלא גם שדה מגנטי בתדרים נמוכים בהתאם לסוג המנגנון וכמות הזרם הזורם דרכו. 
  2. מערכת כיוון מושבים חשמלית - הכיוון החשמלי נעשה על ידי מנועים חשמליים זעירים. אפשרי שמנועים אלו יפלטו שדה מגנטי בתדרים נמוכים בהתאם לאופן חיבורם, אופן פעולתם וסוג המונעים.
  3. מערכות עצור וסע - בכמה מדידות שביצעתי ברכבים של מכרים בעלי מערכות עצור-וסע נראו רמות גבוהות יחסית של שדה מגנטי בתדרים נמוכים סמוך לדוושות בשונה מרכבים מאותו דגם ללא מערכת זו. אפשרי שהקרינה נובעת מהדוושות האלקטרוניות-מגנטיות או ממערכות אלקטרוניות מיוחדות המותקנות באזור הרגלים של הנהג כחלק ממערכת "העצור וסע".
  4. מערכות סאונד לרכב - מערכות סאונד לרכב יכולות להיות מקור רב עוצמה של שדה מגנטי בתדר נמוך. במיוחד נכון הדבר במקרה של התקנת רמקולים וציוד הגברה רב עוצמה. הקרינה במקרה כזה תפלט הן מהכבלים, מציוד ההגברה ומהרמקולים. למשל, כדי להפיק באסים חזקים, צריך זרם חזק יחסית. זרם זה יביא ליצירת שדה מגנטי חזק סביב המוליכים, מהמגברים ומהרמקול עצמו, עד כדי מדידה של כמה מיליגאוסים בכל חלל הרכב, ובמיוחד צמוד למגבר ולרמקול הבאסים כאשר מושמעת מוזיקה.
כפתורי שליטה על חימום מושבי הרכב
בתמונה - כפתורי שליטה על מערכת חימום מושבים ברכב

קרינה בתדרים נמוכים מרמקול עובד בקול רם ברכב
בתמונה - קרינה בתדרים נמוכים מרמקול עובד בקול רם ברכב 



קרינת ELF ברכבים היברידים וחשמליים

הרכבים היברידיים וחשמליים יש יותר רכיבים חשמליים ומגנטים מאשר ברכבים רגילים. בדיקות שנעשו בארץ לבקשת המשרד להגנת הסביבה הביאו למיפוי מקורות הקרינה מרכבים היברידים בזמן הנהיגה. הקרינה השתנתה בהתאם לנהיגת ברכב. בשל מורכבות המערכות הקרינה משתנה כל הזמן. הבדיקות בוצעו על ידי חברות לבדיקות קרינה והממצאים פורסמו באתר וואלה. גם המשרד להגנת הסביבה נדרש לסוגיה וביצע בדיקה על ידי שני מומחי קרינה. המשרד מפרסם את התוצאות של הבדיקה באתרו אבל מצניע את הסכנה תוך כדי שימושים בחישוב ממוצעים והדגשת היתרונות של כלי הרכב ההיברידים.  הכותרת של פרסום המשרד להגנת הסביבה היא לכאורה שאין בעיה "המשרד להגנת הסביבה מעודד שימוש בכלי רכב מפחיתי זיהום אוויר, ובכללם כלי רכב היבריידים, מאחר ולא הוכח כי ליושבים ברכב היברידי נשקפת סכנה בריאותית כתוצאה מחשיפה לקרינה בלתי מייננת.  ",  אבל לפי הממצאים (אם בוחרים לקרוא את הפרסום יש רמז לכך בנתונים הממוצעים ואם בוחרים לקרוא את הדוח המלא הנתונים כבר הרבה יותר מדאיגים) נראה כי קיימת קרינה בתדר נמוך ברכבים היברידים הגבוהה מהקרינה הקיימת בחלק מהרכבים שאינם היברידים או חשמליים (מכיוון שיש גם רכבים "רגילים" בהם רמות הקרינה גבוהות יחסית). 
  1. מנועי חשמל - מנוע חשמלי למעשה מבוסס על עיקרון מגנטי. סביב המנוע נוצר שדה מגנטי בתדר נמוך בהתאם לסוג המנוע ולזרם החשמלי אותו הוא צורך. מנועי חשמל התורמים או מקיימים את הנעת הרכב נמצאים ברכבים היברידים או חשמליים ותורמים גם לשדה המגנטי אליו נחשף הנהג ונחשפים הנוסעים.
  2. מטענים לסוללות - ברכבים חשמליים והיברידיים מתבצעת טעינה למצברי הרכב בעת בלימה ובזמן פעולת המנוע הלא חשמלי (אם קיים). חלק מאנרגיית הבלימה מוסבת ליצור חשמל הטוען את המצברים. הטעינה מפסיקה ומתחילה כל העת בזמן נהיגה ותלוי באופן הנהיגה ברכב. בזמן טעינה יוצר שדה מגנטי סביב המוליכים, סביב המטענים והסוללות.
  3. כבלי הולכת זרם - כבלי הולכת זרם מהסוללות למנועים וממערכות הטעינה למיניהן לסוללות. בזרם הזורם יש שינויים וסביב המוליכים יכולים להיווצר שדות מגנטיים. יש לבדוק במפרט הרכב היכן הם עוברים ולמדוד שדה מגנטי בתדר נמוך בסמוך אליהם.
  4. מצברים מיוחדים - המצברים הללו בשונה מהמצבר ברכב רגיל אינם משמשים להתנעת הרכב אלא מאפשרים לאחסן את החשמל הדרוש להפעלת המנועים החשמליים של הרכב. מצברים אלו גדולים, חזקים מהמצבר ברכב רגיל ומיקומם הוא בדרך כלל או מאחורי ומתחת המושב האחורי או בתחתית הרכב. מצברים אלו מהווים מוקד לשדות מגנטיים וחשמליים בזמן הנהיגה ברכב.


קרינת RF ברכבים עצמם

  1. מערכות שליטה ובקרת רכב אלחוטיות - בחלק קטן מהרכבים יש מערכות תקשורת אלחוטיות המשדרות בתוך הרכב ממערכות בקרה אל מערכות מדידה ותפעול ובחזרה. דוגמא אופיינית לכך היא חיישני לחץ אוויר בצמיגים ברכבים חדשים. כל אחת מהמערכות הללו מתנהגות באופן שונה.  בחלקן מתבצע שידור קצר חד פעמי, בחלקן מידי פעם ובחלקן שידור קבוע. 
  2. מערכת התנעת הרכב ללא מפתח - בעת האחרונה רואים יותר ויותר רכבים בהם יש כפתור התנעה של הרכב ואין צורך להוציא את המפתח מהכיס כדי להתניע.. די להתקרב לרכב והוא נפתח ומספיק לשבת באוטו וללחוץ על כפתור ההתנעה. המערכת הזו, מעבר לכך שאינה בטיחותית ומאפשרת התנעה של הרכב על ידי מי שאין לו מפתח או רשות לכך (למשל הורה שעסוק בקשירה של ילדו בכיסא הבטיחות מאחור, בעוד ילדו השני לוחץ על כפתור ההתנעה), מצריכה שידור גלי רדיו ממערכת ההתנעה האלקטרונית אל המפתח, בדגמים מסוימים כל זמן הנסיעה. השידור יהיה בדרך כלל בסמוך לכפתור ההתנעה עצמו. 


בתמונה - מפתח מכאני ללא שידור וללא קרינה
בתמונה - מפתח מכאני ללא שידור וללא קרינה


כפתור התנעה אלחוטי
בתמונה - כפתור התנעה המבוסס על שימוש בתקשורת אלחוטית

קרינת RF במערכות רכב מיוחדות

  1. דיבוריות בלוטות' - כבכל ציוד בלוטות' דיבורית בלוטות' פולטת קרינת רדיו. מעבר לכך הסלולרי משדר הן לדיבורית והן לאנטנה הסלולרית, כל זה בתוך הרכב. 
  2. מערכות מולטימדיה אם או בלי מודם סלולרי - מערכות אלו הופכות ליותר ויותר פופולריות. בחלק מהמקרים יש בהם "רק" רכיב בלוטות' במאפשר למערכת לשמש כדיבורית, לתקשר עם שלט הגה אלחוטי וכן מוצרי מולטימדיה ברכב כגון איפון או איפד. במערכות מסוימות יש גם מודם סלולרי המאפשר גלישה סלולרית, עדכון נתונים והרצת אפליקציות על המערכת עצמה. במערכות אלו, לא תמיד האנטנה היא אנטנה חיצונית.
  3. מערכות מעקב ובקרת ציי רכב בעלת מודם סלולרי - מערכות אלו מאפשרות לקציני רכבים לדעת איפה נמצא כל אחד ואחד מהנהגים שלהם ומתי הם נוהגים ברכב, איפה, באיזה מהירות ונתונים נוספים. הנתונים נאספים ברכב ומועברים על גבי שידור סלולרי למחשבי החברה. קצין הרכב יכול להיכנס לממשק מיוחד ולהתעדכן במידע שנאסף. כאמור, השידור מהרכב הוא קרימת רדיו וחושף את הנוסעים והנהגים לקרינה בתלות במקום בו המודם הסלולרי מותקן.
  4. מערכות בטיחות ובקרת נהיגה בעלי מודם סלולרי -בדומה למערכת מעקב ובקרת ציי רכב, קיימות גם מערכות דומות לשוק הפרטי.  גם כאן בתלות במיקום של המודם הסלולרי ברכב קיימת חשיפה לקרינה.
  5. מערכות איתור רכבים גנובים בעלות מודם סלולרי - מערכות אלו בעלות מודם סלולרי, אחד או יותר, משדרות את מיקום הרכב בזמן נהיגה ובזמן פעולות כניסה והנעה של הרכב. מערכות אלו משולבות לפעמים במערכות בטיחות ובקרת נהיגה או ניהול ציי רכבים. מערכות אלו נכללות בדרך כלל בדרישות הביטוח של חלק מכלי הרכב, וככל שהרכב יקר יותר יש יותר סיכוי שהן יותקנו בו.
  6. מערכות נעילה ומניעת גניבה בעלות רכיבים אלחוטיים - קודן המותקן ברכב דורש הכנסת קוד לפני שאפשר להניע את הרכב. למעשה הקודן שולט על משבת מנוע (ניתוק הצתה) ועל משאבת הדלק. בחלק מהדגמים השליטה היא אלחוטית. תדרי השידור הם בתחום הנמוך של הRF וקשה מאוד למדוד אותם. אם זאת רגישים לקרינה ירגישו לא נעים ברכב לאחר כמה דקות של שהיה בו.
  7. מערכות ראדר לבטיחות - מערכות אלו משתמשות בראדר אקטיבי המשדר קרינת רדיו אל הדרך לפני הרכב. לא ברורה מידת החשיפה של הנוסעים לקרינה מהראדר עצמו או מרכיבים נוספים של המערכת. מערכות אלו הופכות פופולריות יותר ויותר.
  8. משדרי FM לנגנים - משדרים אלה מתחברים לנגן מוזיקה ומשדרים את הקול על גבי תדר FM. 
  9. מערכות WIFI לרכב - מערכות מולטימדיה עם מודם סלולרי וטלפונים סלולריים קבועים בתוך הרכב, מאפשרים לפעמים אופציה זו של שידור WIFI בתוך חלל הרכב. אני מניח שבשנים הבאות הפונקציה הזו תהיה יותר ויותר פופולרית.
תמונה חסרה
בתמונה - דיבורית בלוטות' ברכב


קודן של מערכת אבטחת רכב חוטית
בתמונה - קודן של מערכת אבטחת רכב חוטית

בתמונה - מערכת בידור ומולטימדיה עם יכולות אלחוטיות
בתמונה - מערכת בידור ומולטימדיה עם יכולות אלחוטיות


קרינת WIFI ברכב
בתמונה - קרינת רדיו ממערכת בידור ברכב בעת סריקת אחר רשתות WIFI 



קרינת רדיו ברכב בגלל שימוש בטלפונים סלולריים, טאבלטים וציוד אלחוטי

גוף הרכב היינו 70% ממתכת. מתכת זו מחזירה קרינה רדיו-סלולר שמשודרת בתוך הרכב. בנוסף היא יכולה לחסום חלק מהקליטה אל תוך הרכב מה שיביא, במצבים מסוימים להעלאת עוצמת השידור מציוד סלולרי ואלחוטי. לכן מומלץ לא לעשות שימוש בציוד סלולרי ואלחוטי בתוך הרכב. רגישים לקרינה ירגישו רע יותר, מהר יותר כתוצאה מחשיפה לקרינה מציוד (לפעמים גם ציוד אלקטרוני שאינו אלחוטי) בתוך הרכב, בהשוואה למחוץ לרכב. לשיחות שחייבים לעשות מומלץ לעשותם על ידי שימוש בטלפון סלולרי קבוע ברכב המצויד באנטנה חיצונית. שימוש במכשיר כזה כמעט ולא חושף את המשתמש לקרינת רדיו-סלולר מהמכשיר (אם מותקן נכון). שימוש כזה מומלץ לרגישים לקרינה שחייבים מידי פעם טלפון באוטו לשיחות חירום או שיחות קצרות. במקרה שאתם עדיין עושים שימוש בסלולרי בתוך האוטו, עדיפה הצמדתו לחלון מאשר מיקומו בחלקים הנמוכים של האוטו. זאת בתנאי שהחלון הקדמי אינו בעל שכבת מיגון קרינה כפי שיש בחלק מהרכבים (סימון IR) על החלון.


טלפון סלולרי בתוך הרכב
בתמונה - טלפון סלולרי בתוך הרכב, גם יותר קרינה וגם לא בטיחותי


טלפון סלולרי מוצמד לחלון הקדמי
בתמונה - טלפון סלולרי מוצמד לחלון הקדמי - קצת יותר טוב



טלפון סלולרי קבוע ברכב עם אנטנה חיצונית
 בתמונה - טלפון סלולרי קבוע ברכב עם אנטנה חיצונית, הרע במיעוטו

קרינה בלתי מייננת ברכב ממקורות חיצוניים

  1. אנטנות סלולרייות בצידי הדרכים - בגלל השימוש הכבד בסלולרי תוך כדי נהיגה ונסיעה, היום אפשר כבר לראות אנטנות סלולריות רבות בצידי הדרכים. הקרינה מהאנטנות בצידי הדרכים נכנסת דרך החלונות לרכב ומקשה את הנהיגה והשהיה על רגישים לקרינה. רגיש לקרינה המתחיל להרגיש את האנטנות בצידי הדרך יהיה בדרך כלל ברמה בינונית, או קשה יותר, של רגישות לקרינה. רגישים לקרינה שסובלים מהחשיפה הזו יכולים (בהתאם לחוקי התחבורה) להתקין ציפוי חוסם קרינה על חלק מחלונות הרכב (כל עוד אין מקור קרינה פנימי).
  2. קוי מתח גבוה ומתקני חשמל בצידי הדרכים - קוי המתח הגבוהה מתוחים לרוב בצמוד לכבישים או חוצים אותם. קוים אלה פולטים שדה מגנטי וחשמלי בתדרים נמוכים. שדות אלא מהווים חשיפה לקרינה ורגישים לקרינה ברמה בינונית-קשה יסבלו מנסיעה בצמוד או מתחת לקוי חשמל.
אנטנות וקוי מתח גבוה בכבישים

בתמונה - נוף בכבישים ראשיים, אנטנות סלולריות וקוי מתח גבוה






כל הזכויות שמורות
 (c) "No Radiation For You" 1/1/2010
צור קשר בכתובת דואר אלקטרוני:
norad4u@gmail.com
Comments