מקורות קרינה בבתי ספר



מקורות קרינה אלקטרומגנטית בלתי מייננת בבית הספר:

אנחנו שולחים את הילדים שלנו לביתי הספר חמושים בספרי לימוד, בגדי ספורט, ארוחת עשר, שעורי בית ואפילו טלפון סלולרי(לא שאני ממליץ על כך). בבית הספר הם שוהים כל יום מימי השבוע, לשעות ארוכות. סביבת בית הספר אמורה להיות בטוחה לילדים ואכן מבוצעים מאמצים כברים כדי שזו תהיה כך, לפחות בכל הקשור לסכנות הידועות והמוכרות. אבל מה בדבר חשיפה לקרינה בלתי מייננת? הרי הסכנות לחשיפה מקרינה זו, ביחוד לסוגים של קרינת רדיו-סלולר-אלחוטי אינן מוכרת עדיין באופן מספק על ידי משרדי הממשלה בארץ ובעולם. 
בפרק זה נמנה את סוגי הקרינה ומקורות הקרינה הבלתי מייננת אליהם חשופים הילדים בכיתות ובביתי הספר. ננסה להציע דרכים לצמצום החשיפה ונסביר את המורכבות. 

חשיפה לקרינה רדיו-סלולרי-אלחוטי (RF) בבתי הספר

החשיפה לקרינת רדיו-סלולר-אלחוטי בכיתות ובבתי הספר בעייתית במיוחד וזאת מכמה סיבות. ברוב סוגי החשיפה לא ניתן בכלל למדוד את הקרינה במהלך בדיקות הקרינה המבוצעות וזאת בגלל שימוש במדי קרינה איטיים, לא מתאימים ושיטות מדידה לא נכונות. כל תואצה של בדיקה מושוות לתקן גבוהה מאוד ולא מגן המבוסס על אפקט חום ונמצאת תקינה. כך נוצרת אשליה כי אין קרינה או כי הקרינה נמוכה.  עם זאת, ככל שנכניס עוד ועוד מקורות קרינת רדיו לחלל הכיתה רמות הקרינה יגדלו על ציר הזמן וציר התדר והחשיפה לקרינה בכיתות תהיה גבוהה למרות שבדיקות הקרינה יהיו "תקינות". 
יש לזכור כי החשיפה בכיתות היא של כ40 תלמידים, בין קירות שמחזירים חלק ניכר מהקרינה. למעשה נוצר לנו תא-הד של קרינת רדיו-מיקרוגל. הקרינה מוחזרת במידה מסוימת מהקירות, התקרה והרצפה ונוצרות "נקודות חמות" בכל הכיתה. 
בשנים האחרונות משרד החינוך לא רק שלא עושה מאמץ לצמצם את החשיפה של התלמידים והמורים לקרינת רדיו אלא הוא משקיע מאות מיליוני שקלים חדשים בהגברתה על ידי הפריסה של מערכות WIFI ושימוש בציוד קצה אלחוטי וסלולרי בכיתות.


צמצום החשיפה צריך להעשות על ידי צמצמום השימוש בציוד אלחוטי וסלולרי בתוך הכיתות. 


מקורות לקרינת רדיו-סלולר-אלחוטי, מאפיינים ודרכי צמצמום ומניעה

ראוטרים אלחוטיים 

ראוטרים אלחוטיים מותקנים כחלק מתוכנית התקשוב של משרד החינוך. עד עתה (2016) הותקנו ראוטרים אלחוטיים ברוב בתי הספר. החזון של משרד החינוך מדבר על ראוטר אלחוטי אחד או שניים בכל כיתה שיאפשרו שימוש בציוד אלחוטי וסלולרי של התלמידים או של בית הספר. החשיפה לקרינה מהראוטר היא קבועה, כל משך השהייה בכיתה ובבית הספר. כל ראוטר אלחוטי משרד אות ביקון - BEACON כל 100 מילי-שניות במלא העוצמה. בנוסף לאות זה, מצטרפים אותות נוספים של תעבורה על ציר הזמן בהתאם להעמסת הרשת. ככל שתהיה יותר תעבורה, בחלקים גדולים יותר מכל שנייה יהיו שידורים (בערוצי תדר קרובים סביב ה 2.4GHZ וה 5GHZ). מכיוון שרוב השנייה אין שידור, יש צורך במדי קרינה מהירים כדי למדוד אות זה ואת התעבורה. מדי הקרינה בהם עושים שימוש דוגמים את הקרינה מספר חד ספרתי של פעמים כל שנייה ולכן בכלל לא מבחינים בשידור זה, למעט ברחקים קטנים מאוד מהראוטר (בדרך כלל מטר עד חצי מטר). 

בדיקות קרינת הראוטאים בבתי הספר - מהסיבות הנ"ל הבדיקות לקרינת הרדיו בבתי הספר אינן אינפורמטיביות ובדרך כלל, תצאותיהן נמוכות עד אפסיות ובהשוואה לתקן נמצאות "תקינות" אך אינן מבטיחות שמירה על בריאות התלמידים.

צמצום חשיפה אפשרי לקרינה זו הוא שימוש ברשת מחשבים חוטית בכיתות. כמו כן ניתן למזער את החשיפה על ידי כיבוי הראוטרים כאשר אין בהם שימוש. משרד החינוך משווק בזמן האחרון פתרון של רשת מנוהלת שלכאורה תצמצם את הקרינה מהראוטרים למינימום. עד אתה מערכת זו לא נבדקה על ידי ולא ברור מידת הקרינה הנמוכה והאם יש עדיין שידור כל הזמן (לפי ההגיון צריך להיות ברמה כזו או אחרת). בגלל שבהגדרה בדיקות הקרינה לא נכונות לא אוכל לסמוך על דוחות בדיקה שמראים לכאורה שהמערכת נמוכת קרינה. כמו כן בהתחשב בכך שהחזון הוא שרוב השעורים יהיו מתוקשבים ויעשה בהם שימוש כבד ברשת האלחוטית, הפתרון של רשת אלחוטית מנוהלת, כמו כיבוי של הראוטרים באין שימוש, הינו מוגבל מאוד וחלקי מאוד. 

לקריאה נוספת על הפריסה של WIFI בבתי הספר לחץ כאן...

סרטונים על קרינה מראוטרים אלחוטיים:

ציוד קצה אלחוטי

ציוד קצה אלחוטי (טאבלטים ומחשבים אלחוטיים) המחולק במסגרת פרויקט המחשוב של מערכת החינוך.  החזון של משרד החינוך הוא כי הטאבלטים, המחשבים הניידים והטלפונים הסלולריים יחליפו את הספרים והמחברות בכל שיעור בבתי הספר. שימוש כ40 התקני קצה אלחוטיים במשך השיעורים, בתוך כיתה עם כ40 תלמידים, יביא לחשיפה נוספת של התלמידים לקרינת רדיו בנוסף על החשיפה לקרינה מגורמים אחרים. 

בדיקות קרינה - כמו במקרה של קרינת הרדיו מהראטורים האלחוטיים במגבלות הבדיקה הקיימות לא ניתן למדוד קרינה זו בבדיקות הקרינה ולמרות העמסה הבדיקות תמיד יהיה "תקינות".

צמצום החשיפה לקרינה זו ממקורות אלו יתאפשר בחיבור שלהם באופן חוטי לרשת החוטית, אם תותקן.

סרטונים על קרינה מציוד קצה אלחוטי:


ציוד סלולרי של התלמידים והמורים 

להבדיל מבמקרה של ראוטרים אלחוטיים וציוד קצה אלחוטי, במקרה של ציוד סלולרי אישי, אנחנו ההורים מאפשרים את החשיפה לקרינה בכך שאנחנו מציידים ומאפשרים לילדים לעשות שימוש בציוד זה. יש להבין כי סלולרי חכם יכול לשדר כל הזמן ברגע שמפעילים את רשת הנתונים או הWIFI. כמו כן יש לזכור כי ילדים ממהרים לאמץ טכנולוגיות והם משתמשים כבדים מאוד של סלולר. פועל יוצא הוא שהסלולריים של הילדים משדרים כל הזמן או לפחות רוב הזמן. לפי חוזר מנכ"ל של משרד החינוך, השימוש בסלולרי בכיתה אמור להיות אסור. הנחיות המשרד אינן באות לידי ישום ברוב בתי הספר. הילדים הממושמעים יותר שמים את הסלולרי שלהם עובד בתיק במצב "שקט" אך עדיין משדר. הילדים הפחות ממושמעים משתמשים בסלולרי גם בזמן שיעור להפגת השעמום. בחלק מהמקרים מועדד בית הספר את השימוש בסלולרי בעת השיעורים למטרות לימודיות. פועל יוצא הוא שידור רציף מעוד 40 מכשירים אלחוטיים המשדרים בתוך הכיתה, כל היום, כל יום הלימודים. 

בדיקות הקרינה - של ציוד סלולרי של תלמידים בדרך כלל לא יראו דבר, כשם שלא יביחנו בקרינה מציוד קצה אלחוטי או מראוטרים אלחוטיים ומאותן סיבות.

צמצום חשיפה בנושא הזה יכול להיות בדמות אכיפת האיסור לשימוש בסלולרי בתחומי הכיתות ובית הספר כמתבקש מחוזר מנכ"ל של משרד החינוך בנושא (שלא מיוסם). 
מומלץ גם להראות לילדים את הקרינה הנפלטת מהסלולרי באמצעות מד קרינה ביתי מהיר או באמצעות הסרטונים בהמשך.
לעיצות נוספות לצמצום חשיפה מקרינה מטלפונים סלולריים לחצו כאן...

סרטונים על קרינה מטלפונים סלולריים:
קרינה מסלולרי במצב המתנה 
קרינה מסלולרי במצב משחק  
כיבוי תקשורת הנתונים בסלולרי מסוג אנדרויד 
כיבוי תקשורת הנתונים בסלולרי מסוג איפון 
השוואת עוצמת השידור בין דור 3 לדור 4 


אנטנות סלולריות בקרבת בתי הספר

כאשר רואים בחלון הכיתה אנטנות סלולריות, חלק מהקרינה  מהאנטנה יגיע בוודעות לכיתה. השאלה היא כמה קרינה תגיע וכמה קרינה נחשב לבטוח. הקרינה שתגיעה תלויה במרחק מהאנטנות. רמת הקרינה שמקובלת כ"תקינה" בארץ היא גבוהה מאוד ומבוססת על תקן חום שאינו ביולוגי ואינו מגן. 

בדיקות הקרינה -  תהליך המדידה של קרינת רדיו גם מאנטנות סלולריות הינו בעייתי והבדיקות בדרך כלל מנפיקות תוצאות חלקיות ונמוכות.

צמצום חשיפה -  כדי לצמצם את הקרינה הנכנסת לכיתות ניתן להשתמש במיגון על החלונות והקירות הפונות לאנטנות, אבל כמו במיגון של בתים , גם בכיתות יש לוודא כי לא נעשה שימוש בסלולרי ובציוד אלחוטי אחר בתוך הכיתה עצמה לפני המיגון. אם לא נעשה זאת מיגון הקרינה ירע את הקליטה הסלולרית בכיתה (ויגרום לציוד הסלולרי לשדר יותר חזק) ונוסיף משטחים מחזירים (בנוסף לקירות המחזרים חלקית את קרינת הרדיו).



חשיפה לקרינה מרשת החשמל וציוד חשמלי בבתי הספר

בבתי הספר של לפני 60 שנה הייתה מערכת חשמל פשוט , בעיקר לתאורה בחדרי הכיתות. בבתי הספר של היום מערכת החשמל מורכבת ומסוכבת ואמורה לספק חשמל לתאורה, מיזוג וחימום, מערכות מחשבים, ציוד קצה, שקעים מרובים ומערכות נוספות. בחלק מהמיקרים מדובר במערכות חשמל ישנות ששופצו ונוספו אליהם מעגלים נוספים. לכן בתי הספר של היום (2016) עמוסים בהרבה יותר מערכות חשמל מבעבר. 

מדידות קרינה - מכל מערכות אלו מודדים בדרך כלל שדה מגנטי בתדר נמוך. מדידות הקרינה של קרינה זו הינן סבירות ובדרך כלל מנפיקות תוצאות אינפורמטיביות. זאת בזכות פשטות המדידה והנחיה של משרדי הבריאות, החינוך והמשרד להגנת הסביבה כי בבית הספר הסף העליון של חשיפת תלמידים לקרינה זו הינו 4 מיליגאוס, סף לא מושלם אבל יחסית נמוך (לתקן גבוה של 2000 מיליגאוס). 

צמצמום חשיפה לקרינה זו יהיה יעיל על ידי התרחקות והרחקה שנהוג כפתרון זמני לחשיפה לקרינה עד לפתרון קבוע של תיקון תקלה או מיגן. ברבים מהמקרים בבתי הספר מקור הבעיות של חשיפה לקרינה הוא תקלות חשמליות . במקרה כזה יש לאתר את התקלות החשמליות ולתקן אותן. במקרים שאין ברירה יש לבצע מיגון קרינה בבתי הספר. 


מקורות לקרינה מרשת החשמל בבתי הספר, מאפיינים ודרכי צמצמום ומניעה

ארונות חשמל 

בשטח בית הספר מצויים ארונות חשמל מרובים. זהו רק טבעי שבסביבת ארון החשמל תהיה בעיית קרינה. הבעיה הופכת קשה ומשמעותית כאשר תלמידים נחשפים לקרינה מארונות החשמל במקרה שהם מותקנים בצמוד או בסמוך לכיתות לימוד. אם בוצעו טעויות חיבור או תקלות חשמליות בארונות החשמל בעית הקרינה תוחמר. 

מדידות הקרינה - של ארנות חשמל יזהו בדרך כלל את בעיות החשיפה.

צמצום חשיפה - כפתרון זמני ניתן להרחיק או להתרחק מארונות החשמל הבעייתים. פתרון קבוע צריך להיות תיקון הבעיה החשמלית או מיגון הלוח. כמו כן לדעתי יש להתחיל לפעול כבר ברמה של 2 מילגיאוס ולא ברמה של 4 מיליגואס כמקובל.


כבלי חשמל

כבלי חשמל יהוו מקור קרינה בתדר נמוך (שדה מגנטי) בעיקר במקרה של העמסה חורגת או תקלת חיבור. 

בדיקות הקרינה - ובדיקות אלמנציה(כל פעם להפעיל מעגל אחר) יאפשרו זיהוי של הבעיה.

צמצום החשיפה - והטיפול צריך להיות או על ידי תיקון התקלה או על ידי העברת הקו למיקום חלופי רחוק ככל הניתן לכיתות הלימוד. 

לקריאה נוספת על בעיות חשמל הגורמות לעלייה ברמות השדה המגנטי בבית לחצו כאן...


לולאות הארקה

בגלל תקלות חשמליות יופיע לפעמים זרם חשמלי על כבלי הארקה. במקרה כזה יתפתח שדה מגנטי חזק מאוד על מוליח ההארקה. 

בדיקות הקרינה - במקרה זה ניתן יהיה לזהות את התקלה בבדיקת הקרינה או בבדיקה של זרם על מוליח הארקה.

צמצום חשיפה - במקרה זה יש לזהות את מקור הזרם או את הטעות בחיבור הארקה ולתקן את התקלה.


מזגנים 

מזגנים הם צרכני חשמל משמעותיים. שדה מגנטי יתפתח בסמוך למנועים שלהם ולפעמים גם על כבלי ההזנה החשמלית. 

בדיקות הקרינה - השדה שיתפתח יתגלה בבדיקות הקרינה אם תמדד הקרינה בסמוך אליו.

צמצום חשיפה - כדי לצמצם חשיפה לקרינה זו יש לשמור מרחקי ביטחון מהמזגנים (בעיקר מהמנועים) ויש לקחת בחשבון מרחקי ביטחון בעת ההתקנה שלהם (רצוי רחוק ככל הניתן ממושבי התלמידים). 


תאורה

תאורה בבתי הספר, כמו במשרד יכולה להיות בעייתית בהתאם לסוג גופי התאורה בשימוש. בחלק מגופי התאורה יש שנאים וסלילים ומתפתחים סביבם שדות מגנטיים וחשמליים. יש לשמור על מרחקי ביטחון מהתלמידים. כמו כן תקלות בחיבור גופי התאורה יכולים להביא לשדות מגנטיים וחשמליים מוגברים.

בדיקות הקרינה - השדה שיתפתח יתגלה בבדיקות הקרינה אם תמדד הקרינה בסמוך אליו.

צמצום חשיפה - כדי לצמצם חשיפה לקרינה זו יש לשמור מרחקי ביטחון מגופי התאורה ומהרכבים החשמליים והאלקטרונים שלהם. 

ציוד מחשבים חוטי

ציוד מחשבים, גם אם חוטי, יפתח סביבו שדה מגנטי בתדר נמוך. במקרה שמופעל ציוד אלחוטי תתפתח גם קרינת רדיו (ראה פרק נפרד על ציוד קצה אלחוטי בדף זה). השדה המגנטי המתפתח מציוד מחשבים חוטי הוא קטן יחסית.

בדיקות קרינה - במקרה שמודד קרינה יתקרב די הצורך לציוד מחשבים חוטי הוא יוכל לזהות את השדה המגנטי בתדר נמוך מהמחשבים.

צמצום חשיפה - די להתרחק והרחיק את המחשב כחצי מטר עד מטר מהמשתמש כדי לצמצם את השדה  המגנטי בתדר נמוך. במקרה שמדובר במחשבים ניידים מומלץ להשתמש במקלדת ועכבר חוטיים וזאת משום שעל המקלדת של המחשב הנייד מתפתח שדה מגנטי בתדר נמוך. 
בתכנון נכון של כיתה עם מחשבים חוטיים, גוף המחשבים יהיה מרוחק לפחות חצי מטר מהמשתמשים.

לפרטים נוספים על שימוש נכון במחשבים לחצו כאן...