קרינה בתחבורה ציבורית



קרינה בתחבורה ציבורית

בתחבורה ציבורית, מוניות שירות, אוטובוסים, רכבות, ואפילו מטוסים וספינות, מתקיימים תנאים מיוחדים המגברים את החשיפה של נוסעים לקרינה בלתי מייננת. זאת מעבר ובנוסף לחשיפה לקרינה בלתי מייננת מהרכבים, הרכבת, המטוס והספינה עצמם או ממקורות קרינה בצד הדרך.
בדף זה נפרט את מקורות הקרינה בכל כלי תחבורה ציבורית. הבעייתיות בחשיפה לקרינה בתחבורה ציבורית למעשה הדרה של רגישים לקרינה ושל אנשים שלא רוצים להיחשף לקרינה, מהשירות החיוני של תחבורה ציבורית. במקרים רבים הכניסו ופרסו נותני השירות תשתית אלחוטית כדי לאפשר שירות בסלולרי ואלחוטי בעת הנסיעה, לכאורה לטובת הנוסעים, אך מצד שני פעולות אלו הביאו להגדלת הקרינה והגדלת השימוש בציוד אלחוטי וסלולרי פולטי קרינה בלתי מייננת בתוך כלי התחבורה. 



רכבות

בשנים האחרונות הפכה הנסיעה ברכבת לפופולריות ביותר. בשעות היום ואחר הצהרים הרכבות מלאות בנוסעים העושים דרכם מבתיהם ועבודה וחזרה. מעבר למקורות הקרינה ברכבת עצמה (מנועים, מערכות חשמליות, מערכות בקרה-פיקוד ושליטה, מערות תקשורת אלחוטיות וממקורות קרינה בצידי הדרך כגון קווי חשמל, שנאיים ואנטנות סלולריות) נוספו בשנים האחרות אלפי מקורות קרינה סלולרית בתוך הרכבת עצמה. מקורות אלו הם הציוד הסלולרי ואלחוטי של הנוסעים. בכל קרון נמצאים עשרות אנשים, לרובם סלולרי חכם הפולט קרינה מידי כמה שניות גם ללא שימוש, חלקם עושים בסלולרי שימוש לדיבור או לגלישה תוך כדי הנסיעה. הנהלת הרכבת רשתה לפני כמה שנים את הרכבות ואת התחנות במשדרי WIFI (הפולטים בעצמם קרינה בלתי מייננת) כדי לאפשר לנוסעים לגלוש באינטרנט בחינם. פעולה זו הגדילה את הנוחות והזמינות של השימוש בסלולרי ובאלחוטי (מראה בו נוסע משתמש במחשב האלחוטי ברכב אינו מראה נדיר) ובכך הגדילה עוד יותר את הצפיפות ועומס השימוש בציוד תקשורת אלחוטית-סלולרית בתוך הקרונות. מעבר לכך יש להבין כי במקרה של רכבת, רוב הקרונות בנויים ממתכות שונות מה שגדיל עוד יותר את הקרינה האלחוטית-סלולרית בתוך הקרון מציוד הסלולרי-אלחוטי של הנוסעים וזאת גם עקב בעיות הקליטה של הרשת הסלולרית והן החזרים מדפנות הקרון. הצפיפות מבטיחה כי תמיד תהיה במרחק קטן יחסית ממשדר סלולרי-אלחוטי. מעבר לנושא הקרינה קיימת בעיית רעש קשה בגלל הדיבור הקולני של חלק מהנוסעים בסלולרי בתוך חלל סגור.
רכבות חשמליות עדיין לא נבדקו על ידנו ואפשרי שיש בהם חשיפה נוספת לקרינה ממערכות החשמל והזנת הרכבת.


בתמונה - קרינת רדיו-סלולר-אלחוטי ברכבת

פתרון חלקי קיים

נסיעה בקרון שמור(בתוספת תשלום), או בקרון בו אסורה השיחה (אבל לא הגלישה) תביא לירידה אפשרית בצפיפות ובכך הקלה על עומס החשיפה. התרחקות מאנשים שמדברים או משתמשים בסלולרי.

פתרון עתידי

הקצעת קרונות מיוחדים ברכבת בהם אסורה הפעלה של ציוד אלחוטי או סלולרי.

קישורים



אוטובוסים

בדומה לרכבות, גם באוטובוסים חל גידול משמעותי מאוד בחשיפה של הנושאים לקרינה בלתי מייננת דווקא מהציוד האלחוטי והסלולרי של הנוסעים. גם במקרה הזה, בחלק ניכר מהאוטובוסים הותקנו מודמים סלולריים וראוטרים אלחוטיים (שבעצמם פולטים קרינה בלתי מייננת) כדי לאפשר לנוסעים גלישה קלה ובחינם. מה שהגדיל את זמן השימוש והחשיפה של הנוסעים לקרינה. לרוב מותנות גם מערכות אלחוטיות וסלולריות נוספות בתוך האוטובוס, בעיקר בקרבת הנהג, למשל מערכת תשלום באשראי בעלת מודם סלולרי, מערכת ניווט בעל מודם סלולרי, מערכת בקרת ציי רכב וכן ציוד הסלולרי האישי של הנהג. בכל האוטובוסים הרצפה היא ממתכת ולכן יש החזרים ממנה, בחלק מהאוטובוסים הדפנות והגג הם ממתכת (באחרים מפיברגלס או חומרים מורכבים אחרים) מה שמגדיל את בעיות הקליטה וההחזרים ובכך מגדיל את החשיפה של הנוסעים לקרינה. 
בנוסף לכך צפויות רמות גבוהות של שדה מגנטי בתדר גבוה בסמוך ומעל המערכות האלקטרו-מכניות של האוטובוס.

שלט המבקש לא לדבר ליד הנהג

אוטובוסים אלחוטיים
בתמונה - אוטובוס אלחוטי


פתרון חלקי קיים

חלק מהנהגים, לפעמים מיוזמתם העצמאית, ובגלל בעית הרעש והקשב (בדרך כלל לא בגלל הקרינה) תלו שלטים המבקשים לא להשתמש בסלולרי בקרבת תא הנג. הדבר אינו מונע שימוש בגלישה או אפילו דיבור בסלולרי אבל אפשרי שמביא לירידה מסוימת בשימוש ברמת הקרינה. מצד שני סביר שמעל הנהג או בסביבתו מותקנים הראוטרים ומודם הסלולרי כמו גם מערכות אלחוטיות סלולריות אחרות. כמו כן חכו בחשבון כי גם סלולרי חכם שלא נעשה בו שימוש מודע , אבל רשת הנתונים ו\או הWIFI בו פתוחים, פולט קרינת רדיו אחת לכמה שניות למשך כמה שניות. 

פתרון עתידי 

איסור שימוש בסלולרי ובאלחוטי בחלק הקידמי של האוטובוס, כפי שהיה נהוג בזמנו עם סיגריות (לפי שנאסרו כליל). זאת בשילוב של הוצאת והרחקת מקורות קרינה מהנהג ומהחלק הקדמי של האוטובוס.



מוניות שירות

תוספת הקרינה (מעבר לקרינה מקוי מתח ואנטנות סלולריות בצידי הכבישים) במוניות שירות ("טרנזיטים") נובעת בעיקר מהשימוש של הנוסעים בציוד הסלולרי והאלחוטי שלהם במהלך הנסיעה. במקרים רבים מתקינים הנהגים מודם סלולרי וראוטר אלחוטי בתוך תא הנוסעים כדי לאפשר גלישה בWIFI בחינם. במקרים מסוימים מותקנות גם מערכות אלחוטיות וסלולריות נוספות בתא, בעיקר בקרבת הנהג, למשל מערכת תשלום באשראי בעלת מודם סלולרי, מערכת ניווט בעלת מודם סלולרי, מערכת בקרת ציי רכב וכן ציוד הסלולר האישי של הנהג. כל זאת בתוך תא מתכת (תא הנוסעים ברוב הרכבים עשוי ממתכת) המקשה על הקליטה ויוצר בעיה של החזרים בתוך תא הנוסעים. 

פתרון חלקי 

אין.

פתרון עתידי

איסור שימוש בסלולרי ובאלחוטי ברכבי מוניות שירות באופן גורף.



מטוסים 

מטוסים היא סביבה סגורה וצפופה בה בני אדם, ציוד אלקטרוני ומערכות מורכבות נמצאים סמוכים אחד לשני, בדומה מאוד לרכבת. גוף המטוס עשוי מתכת ה"כולא" את הקרינה ומשבש את הקליטה (כשיש קליטה). כמו כן, כאשר המטוס נמצא בטיסה, ככל שהוא טס גבוה יותר ליותר זמן, החשיפה של הנוסעים לקרינה קוסמית מייננת גבוהה יותר הן ברמות הקרינה והן בזמן החשיפה. 
עד לא ממזמן היה אסור להשתמש בציוד אלחוטי וסלולרי במטוסים. לאחרונה ביטלו חלק מחברות התעופה את האיסור בשימוש בציוד אלחוטי והחלו להציע טיסות עם WIFI. אם עד אותה "הקלה" בטיסה עצמה לרוב לא הייתה קרינה מציוד אלחוטי וסלולרי ורוב החשיפה לקרינה מהציוד של הנוסעים הייתה בדקות שלפני ההמראה ואחרי הנחיתה, במצב החדש החשיפה לקרינה אלחוטית מהרשת האלחוטית וציוד הקצה של הנוסעים נמשכת גם בזמן הטיסה עצמה. 
גם כאן חוזרות על עצמן בעיות החשיפה ברכבות, אוטובוסים ומוניות, הן בגלל הצפיפות והן בגלל ההחזרים ממעטפת המטוס.
בשדה התעופה עצמו נעשה שימוש נרחב במערכות מכ"מ ותקשורת אלחוטיות. בנוסף לאחרונה הוכנסו במדינות רבות מערכות ביטחון ובידוק ביטחוני העושות שימוש בטכנולוגיות קרינת רדיו או קרינת רנטגן, המוסיפות להחשיפה של הנוסעים והעובדים בנמלי התעופה. 

פתרון חלקי 

לבחור בטיסה ללא WIFI.
לעלות למטוס אחרונים, להשתדל לרדת מהמטוס ראשונים. 

פתרון מלא אפשרי

הגדרת אזור במטוס בו לא יהיה שימוש בסלולרי או באלחוטי בכל שלבי הטיסה.
בשלב מאוחר יותר איסור שימוש בסלולרי ואלחוטי בכל איזורי המטוס.
התקנת מסופי אינטרנט חוטיים אישיים לשימוש בנוסעים בגב המושב שלפניהם.



ספינות נוסעים

בעיות הצפיפות קלה יותר בספינות נוסעים, מאשר במטוסים, רכבות, ואוטובוסים. לכן ניתן יחסית בקלות למצוא מקומות בהם אין נוסעים אחרים ואין קרינה מהציוד האלחוטי והסלולרי שלהם. אם זאת בספינות יש מערכות מכ"מ ומערכות תקשורת המשרות ופולטות קרינה, בעיקר באיזורי הסיפונים העליונים. 
כמו כן בספינות בהם תאי הנוסעים עשויים ממתכת, תהיינה בעיות קליטה והחזרים בתאים ובחדרים.

פתרון חלקי 

ניתן יחסית לשמור על מרחקי בטחון מחדרי המנועים וממערכות המכ"מ של הספינה. 
כמו כן ניתן לשמור מרחק מנוסעים אחרים המשתמשים בסלולרי.

פתרון מלא אפשרי

הגדרת אזורים בספינה ללא שימוש בסלולרי או באלחוטי. 
תכנון ציוד המכ"מ והשידור כדי להקטין את החשיפה של הנוסעים לקרינה ממנו.
התקנה של חיבור רשת חוטי בכל חדר בספינה.




כתבות בתקשורת 






 



תמ





Comments