נוהל הבדיקה המשופר - לא מספק
נוהל הבדיקה המשופר – לא מספק

בדרך כלל משתמשים בביצוע בדיקות קרינה בבית הספר ובכיתה ככלי להרגיע את ההורים, למסמס התנגדויות וליצור מראית עיין כאילו הכיתה האלחוטית בטוחה וכאילו רמות הקרינה זניחות. עד יולי 2017 לא היה פרוטוקול מדידה לקרינת WIFI הבדיקות לקרינת WIFI בכיתה בוצעו לפי הפרוטוקול לבדיקת קרינה מאנטנות סלולרית. ביולי 2017 הוצג פרוטוקול חדש לבדיקת קרינת רדיו במוסדות חינוך שכאורה הותאם לבדיקות WIFI בבתי הספר, אך פרוטוקול זה חסר ואינו מספק (ראו פרטים בהמשך).. להבדיל מקרינה מאנטנות סלולריות , מולן רוב השנייה יש שידור (DUTY CYCLE גבוהה) ודי במד קרינה איטי כדי למדוד את הקרינה, בקרינה ממערכות WIFI , גם בהעמסה, השידור מתבצע באלפי פולסים קצרים מאוד של חלקיקי שנייה ורוב השנייה אין שידור (DUTY CYCLE נמוך מ10%) ומד איטי פשוט לא מראה כלום (משום שבשתי המדידות המבוצעות בשנייה הוא מודד בדיוק כאשר אין אות באויר). מכיוון שהמדים של המודדים המוסמכים הם מאוד איטיים, הם מתחילים להראות קרינה בדרך כלל רק צמוד לראוטר. לכן תוצאות בדיקות קרינת הWIFI בכיתות יוצאות אפסיות. לאחר שהתוצאות מושוות לתקן גבוה ולא מגן הבדיקה מוכרזת כ”תקינה” זאת בעוד התלמידים נחשפים לקרינה (אלפי פולסים קצרים כל שנייה) מהראוטרים האלחוטיים, הטאבלטים, המחשבים האלחוטיים והסלולריים בכיתה, כל שעות הלימוד, כל יום לימודים.

בסרטון הבא, הסבר מדוע בדיקות קרינת הWIFI בבתי הספר לא נכונות ותוצאותיהן לא רלוונטיות, מתוך דבריי בוועדת זכויות הילד 22.02.2016. – https://youtu.be/tA5MXhbzxMU

מדידות קרינת רדיו בכיתה אלחוטית לא יניבו תוצאות שיתרמו להפסקת הקרינה וזה מכמה סיבות

  1. שיטת המדידה אינה נכונה. משתמשים במדי קרינה איטיים המודדים פעמים בשנייה ועוד מבצעים ממוצע על התוצאות. כל זה כאשר אות ה WIFI משודר באלפי פוסלים קצרים בכל שנייה, כאשר כל פולס משפיע ביולוגית וכאשר רוב השנייה אין שידור. מד איטי יראה תוצאה אפסית, לא מכיוון שאין קרינה (הרי יש קליטה) אלא מכיוון שלא נמדדה הקרינה נכון. למידע נוסף על בעיית מהירות הדגימה לחץ כאן…
  2. במדידת הקרינה לא באים לידי ביטוי ריבוי התדרים על ציר התדר. כאמור מודדים פעמים בשנייה ועוד עושים ממוצעים לכן בכלל לא מסוגלים למדוד את שיאי הקרינה ובוודאי לא את כל האותות על ציר התדר.  הזיהום בפעול על ציר התדר הוא משמעותי הרבה יותר מכיוון שבכיתה אלחוטית עם סלולריים יש אותות רבים מאוד, למעשה אלפי פולסים המשודרים כל שנייה בתדרים שונים ולא באים לביטוי במדידה. 
  3. התקן בארץ הוא כל כך גבוה ולא מגן (בין 40 ל100 מיקרו וואט לסמ”ר) כך שתמיד תוצאות המדידה יהיו מתחת לתקן. התקן למעשה מבוסס על השפעת חום בלבד ושולל כל השפעה ביולוגית אחרת. להשוואה רגישים לקרינה יחוו תסמינים קשים גם ברמות נמוכות מ0.1 מיקרו וואט לסמ”ר.
  4. מודדי הקרינה משתמשים במדי קרינה לא מספיק רגישים. בדרך כלל רמת הקרינה המינימלית שמדי הקרינה יכולים למדוד היא 0.1 מיקרו וואט למטר רבוע. כאמור ההשפעות נגרמות ברמות נמוכות מאלה וסביר להניח שילדים יפתחו תסמינים גם ברמות נמוכות מכך.
  5. לקריאה נוספת על הבעיות בביצוע מדידות הקרינה לחצו כאן…

איך כן צריך לבדוק קרינה בכיתות אלחוטיות?

  1. כדי לקבל מדד מייצג של רמות הקרינה יש לבדוק בלפחות 20 נקודות בכל כיתה, בזמן שהרשת האלחוטית פעילה ומועמסת ובזמן שיש תלמידים עם סלולרים עובדים בכיתה, דבר שבדרך כלל לא מבצעים בבדיקות הקרינה.
  2. מדידת קרינה בכיתה אלחוטי יש לצבע עם מד רגיש ומהיר (עשרות אלפי דגימות בשנייה) במיוחד או על ידי נתח תדרים מהיר, ב 20 נקודות לפחות בכל כיתה, על פני משך של כמה דקות בכל נקודה, ללא ביצוע ממוצעים (כדי להראות את שיאי הקרינה), תוך כדי שהכיתה מלאה בתלמידים וסלולריים. לתוצאות בדיקה כזו יש ערך מסוים, אם כי הרמות עדיין יהיו נמוכות מהתקן הלא מגן (בגלל שהתקן גבוה מאוד).
  3. יש להשוות את תוצאות הבדיקה לרמה בה נגרמות השפעות ונזקים ביולוגים ולא לתקן מבוסס חום. 
  4. לקריאה נוספת על קווים מנחים בביצוע מדידות קרינה לחצו כאן…

הרגולטור מצהיר כי בדיקות קרינת הWIFI בבתי הספר לא לפי המלצתיו ולא באחרויותו

בשנת 2014 פרופ’ סטיליאן גלברג הצהיר בפגישה עם פעילים והורים של ילדים שנפגעו מהקרינה בבתי הספר, כי בדיקות הקרינת הWIFI בבתי הספר אינן לפי המלצתו, ולא באחריותו. ניתן לשמוע זאת בסרטון הבא

לכן אין להתיחס לבדיקות קרינת ה WIFI המבוצעות בכיתות בבתי הספר.בדיקה “תקינה” אינה מבטיחה בריאות תקינה של הילדים!

נוהל חדש (2017) לבדיקות קרינת רדיו במוסדות חינוך

הנוהל החדש הוא למעשה הנוהל לבדיקות אנטנות בשינויים כלים:

  1. בסעיף 4.3 , “הכנות למדידה” נוסף תת סעיף הקורא לוודא “כי טווחי העבודה של מכשיר המדידה מתאים לתדרי השידור של נתבי הWIFI המותקנים בתוך המוסד “. הסעיף הוסף כדי להתמודד עם רואטרים המשדרים גם ב 5GHz.
  2. בסעיף 4.4, “בחירת נקודות המדידה” נוספו מספר תתי סעיפים המחייבים לבצע את המדידה במרחק של לפחות 0.3 מטר ממוקד השידור (מחשבים, ראוטרים, טאבלטים וכו), יש למדוד בכיתות בנקודות מייצגות כדוגמת מקומות ישיבה. חלק זה נועד למנוע ביצוע מדידות בנקודות ספורות בכיתה בהם לא נמצאים למעשה תלמידים, כמו כן מדידה בצמוד לראוטרים כפי שקרה כבר בעבר. לדעתי הסעיף כללי מידי. היה צריך לכתוב כמה נקודות יש לבדוק ואופן פיזורם. 
  3. נוסף סעיף 4.4.1  ” מדידה בכיתות לימוד המכילות נתבי WIFI” המפרט את צורת המדידה בכיתה זו
    א.  יש לבחור כיתה או כמה כיתות אופייניות ולמדוד בהן את הקרינה מהציוד האלחוטי לפי השלבים הבאים. לדעתי יש צורך למדוד בכל כיתה וכיתה. 
    ב. יש לבצע מדידה ראשונית כאשר הציוד האלחוטי של הכיתה אינו פועל, מדידת REFERANCE להבנת רמת הרקע ומאוחר יותר התרומה של הציוד האלחוטי לקרינה בכיתה. לדעתי מדובר בהוראה נכונה. 
    ג. ביצוע המדידה צריך להיות בעומס מלא (מספר מקסמאלי של ציוד קצה אלחוטי, הציוד יופעל בהעלאת והורדת נתונים,  יש למדוד בכמה נקודות מייצגות, יש לבצע סריקה בכיתה באזורי הישיבה, כאשר מכשיר המדידה מראה תוצאות רגעיות או מקסימליות, ולרשום את התוצאה המקסימלית בדוח. לדעתי מדובר בהוראות נכונות. אם רוצים לשפר את הסעיף יש לוודא שכל המחשבים מעלים מידע (כנראה רמות הקרינה יעלו באופן זה). 
  4. בסעיף 4.5 “תהליך המדידה” שונתה הגדרת הסף והטקסט החדש “אם התקבלה תוצאת מדידה ממוצעת במשך 6 דקות העולה על 10 מיקרווואט לסמ”ר יש לשלוח את הדוח למשרד להגנת הסביבה” – בנוהל לאנטנות לא מוגדר “תוצאת מדידה ממוצעת במשך 6 דקות”. סעיף זה מקל הנוהל למדידת WIFI ביחס לנוהל למדידת אנטנות עקב ביצוע הממוצע שהוא דרך נהדרת להוריד ולמסמס את תוצאות הבדיקה,  בייחוד באותות קצרים ומהירים כמו WIFI בDUTY CYCLE נמוך. לגבי סף של 10 מיקרו וואט לסמ”ר, או סף של 4-10 מיקרווואט לסמ”ר, לדעתי עדיין מדובר בספים גבוהים ולא מגנים ובהשוואה אליהם כל התוצאות יצאו “תקינות”. 

קישורים:

בתמונה – נוהל מדידות קרינת רדיו כללי

נוהל הבדיקות המקורי לקרינת רדיו
נוהל הבדיקות המקורי לקרינת רדיו

בתמונה – עיקרי נוהל מדידת קרינת רדיו במוסדות חינוך (בכחול השינויים ביחס לנוהל הכללי)

נוהל הבדיקות המתוקן לקרינת רדיו במוסדות חינוך - משופר אבל לא מספק
נוהל הבדיקות המתוקן לקרינת רדיו במוסדות חינוך – משופר אבל לא מספק

דוחות ניסוי מדידת קרינה בין לאומיים

בשנים האחרונות התפרסמו שתי דוחות בנוגע לשימוש בWIFI בבתי הספר. הדוחות קבעו כי רמות הקרינה שנמדדו סביב המחשבים האלחוטיים והנתבים הן תקינות ונמוכות מהתקן. שני הדוחות עבדו לפי תקן ICNIRPתקן חומני, לחשיפה אקוטית, לא מגן ביולוגית, אשר לא לוקח בחשבון שום השפעה ביולוגיות של הקרינה, למעט חימום. כמובן שרמות הקרינה שנמדדו, אשר היו גבוהות מאוד בהשוואה לרמות שגורמות על פי מחקרים לשינוי השפעה ונזקים ביולוגים, היו נמוכות מהתקן, זאת משום שהתקן של ICNIRP הוא מיושן, מוגזם ולא מגן. הדוח הראשון (כרונולוגית) פורסם על ידי HPA – HEALTH PROTECTION AGENCY  הבריטי. גוף אשר העומד בראשו נגוע בניגוד אינטרסים ואשר פרסם בעבר כבר מספר מסמכים ודוחות “מרגיעים” בנוגע לסיכון מחשיפה לקרינה. הדוח השני פורסם על ידי INDUSTRY CANADA (משרד התעשיה הקנדי). יש לציין כי משרד התעשיה הקנדי מאמץ את דעת משרד הבריאות הקנדי, HEALTH CANADA, אשר מחזיק בדעתו כי ההשפעה היחידה של קרינת רדיו היא חום ובין השאר אישר את פריסתם של מונים מיים, חשמל וגז מקרינים וכן רשתות WIMAX וסלולר דור 4 בקנדה. 

האם אתם מוכנים לסמוך על מסכנות דוחות אלו? אני לא! 

מה בכל זאת אפשר ללמוד מהדוחות?

 לדעתי בכל זאת ניתן ללמוד מהדוחות הנ”ל בעיקר מדרך ביצוע המדידות, התיחסות לציר הזמן וציר התדר, העמסה של הרשת, בדיקות בנקודות רבות בכיתה בצמוד לראשי התלמידים, כל הדברים הנ”ל שלא מתבצעים בדרך כלל במדידות הקרינה בבתי הספר בארץ.

על הדוח הקנדי – http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=2411543

על הדוח הבריטי – http://www.tapuz.co.il/blog/ViewEntry.asp?EntryId=2393577