בשביל מה בכלל צריך דור חמש בסלולר ובחלל? – עולם חדש מופלא!

בפוסט הקודם ניסיתי לתאר את אחד מהמנועים העסקיים המרכזיים שאמורים להביא את פריסת דור חמש בסלולרי ובחלל לכדאיות כלכלית. להבדיל ממה שמסופר לנו במסעות הפרסום ויחסי הציבור של הטכנולוגיות החדשות, מה שאמור להפוך אותן לכדאיות והסיבות לפריסתן אינן שיפור השירותים לאזרח, מתן שירותים מצילי חיים, הורדת סרט בשלוש שניות או בחיבור קהילות מרוחקות לרשת האינטרנט, אלא מנגנים ומנועי רווח (כלכלי או אחר) משמעותיים הרבה יותר, בחלקם נסתרים. היום נדבר על מנגנון נוסף שכבר מתקיים כבר היום, אשר עתיד להתגבר בשנים הבאות, בהתבסס על השיפור הטכנולוגיה של הרשתות החדשות ועל החיבוריות האלחוטיות בפס רחב וב LATENCY הנמוך שהן במסגרת המעבר לדור חמש בסלולרי ובחלל ויצירת עולם חדש מופלא.

בחלומי…עולם חדש מופלא

אחד הדברים הכי מגניבים בלחיות בבית נמוך קרינה הוא שאתה חולם המון. החלומות שלי מלאי צבע, ריח, טעם, התרחשות ופרטים. אני בדרך כלל זוכר אותם , או לפחות חלק מהם, בבוקר. גם אשתי מדווחת שהחלומות שלה השתפרו עם השלמת תהליך צמצום החשיפה לקרינה בבית , ושיפור מתמיד שלו במהלך השנים.

השבוע חלמתי חלום שנראה כמו לקוח מכמה פרקים של “מראה שחורה” או מספר של אלדוס הקסלי. בחלומי כל פעילות של בני האדם בחברה (שיחות, הודעות טקסט, כלכליות, צרכניות, תנועה, קריאה, צריכה של תוכן , הפעלה של מכשירי חשמל, תחבורה, צילומי מצלמות אבטחה ועוד) מבוקרת על ידי מערכת בינה מלאכותית – AI, בעלת למידת מכונה, הפועלת בענן ונתמכת על ידי תשתית מחשבים ותקשורת מבוססת רשתות סלולריות, רשתות אלחוטיות ולוויינים. המערכת תדע לגשת לבסיסי נתונים עצומים, להצליב מידע ולהגיע למסקנות לגבי הפרט והחברה, והכל תוך שברירי שנייה.

תחשבו על עולם בו לכל אדם יש תצוגה בעין דרכה הוא מקבל עדכונים ומידע שרלוונטי במיוחד עבורו והותאם אליו. כל אדם מקבל באופן עקבי ורציף פיד של עדכונים, תקנות וחוקים. החוקים והתקנות, מה מותר ומה אסור, מתעדכנים על בסיס של שניות. כל פעולה של הפרט מנוטרת הן על ידי המכשור הנמצא עליו והן על ידי מכשור וטכנולוגיות שמותקנות בסביבתו. כל הנתונים מועברים במהירות הבזק ונאגרים מאגרי נתונים עצומים, מנותחים, נארזים, משותפים ואף נמכרים הלאה. על כל פעולה שאותו אדם עושה הוא מקבל ניקוד שלילי או חיובי בכל מיני תחומים (פוליטיקה, יחסים, עבודה, תוצר, ציות לחוקים, דינמיות בציות ועוד).

בחברה החדשה אין כסף, יש סחר בניקוד חברתי. כל אחד יכול למכור ניקוד עבור כסף ולרכוש ניקוד בכסף. יש בנק של המדינה עבור הניקוד החברתי של האנשים. יש גם בורסה של ניקוד חברתי בהן חברות גדולות סוחרות בדירוג של העובדים שלהם או בכמויות גדולות של ניקוד חברתי שנקנות ונסחרות על ידי קרנות הון. עובדים הולכים לעבודה מרוויחים דירוג לעצמם ולמעבידים. תמורת דירוג מאפשר רכישת מזון, מגורים, תרופות, מצרכים, ומוצרים אחרים.

המערכת בנויה ככה כדי שמי שעובד לפי הכללים יהיה לו מה לאיכול ואיפה לגור, דעתו תהיה מוסחת כל הזמן והוא לא יהיה בדיכאון קיומי (רק מידי פעם וגם אז המערכת תתערב מהר כדי לספק לו “תרופות”), אבל כל אדם יהיה חייב עדיין להמשיך לציית למערכת ולהפיק ניקוד חיובי, כי הכל יהיה מהיד לפה. במקביל יתפח שוק שחור של סחר חליפין, במוצרים ושירותים אבל המערכת מרשה קיום מוגבל שלו ויש כל הזמן “כיסוח דשא” במהלכו נעצרים סוחרים בשוק שהצליחו מידי.

המערכת שולטת על פיד החדשות כדי שיהיה תמיד צידוק לקיום שלה, וכדי שלאנשים יהיה בשביל מה לחיות (פרסום של הדבר הבא שצריך לצרוך, ובידור כדי שהפרט יהיה שמח). בדרך כלל המערכת מציגה או מקדמת פרסום של איזה שהיא בעיה או אתגר מומצא או אויב חיצוני כדי לאחד את הציבור מול הבעיה וכדי לשמור על תחושת משבר מתמשך (כאשר מדינות, ציבורים וגם פרטים נמצאים במשבר הם נוטים לא לטפל בבעיות ארוכות טווח).

לכל מדינה יש מערכת AI משלה, ויש גם מקרים שכמה מדינות כורתות ברית ומשתמשות באותה מערכת AI או מחברות\מתאמות בין מערכות AI כדי להשיג מטרה משותפת מסוימת.

מידי פעם המערכת מחליטה שיש יותר מידי ציות ושבלוניות ומשחררת הקלות , לפעמים לאנשים בודדים או לקבוצות קטנות בעלי מאפיינים דומים, כדי לאפשר קצת יצירתיות וחשיבה חופשית. המערכת נתמכת על ידי רשתות של לוויינים ואנטנות סלולריות , קטנות וגדולות, עמדות שידור וWIFI בכל פינת רחוב, על כל עמוד תאורה, בכל בית ובכל חדר ופינה. המערכת יודעת לצבור ולהצליב מידע, כולל צילומים בזמן אמת ממצלמות אבטחה ברזולוציה גבוהה בכבישים, רחובות, משרדים, בניינים. המערכת משולבת בכל מערכות המחשוב הקימות ויודעת לשלוף מידע מתאים, לאחסנו ולהצליב מידעים ממערכות שונות ומשכבות שונות במערכת.

בעולם הזה יש קבוצות של מורדים שלא מוכנים להיות חלק מהמערכת וחיים בכאוס מסודר ב”שמורות טבע”. בכל פעם שהמורדים מצליחים לעשות משהו מעבר למה שהמערכת מתירה להם, שולחים צבא או משטרה לדכא אותם ולבטל את ההתקדמות שלהם.

עולם חדש מופלא….ואז התעוררתי, שטפתי פנים, צחצחתי שיניים ונכנסתי לכמה דקות לרשת החברתית, לאתרי החדשות. קראתי כמה דיווחים על “שיפורים בטכנולוגיות”, מחשוב ענן, AI, “שיפורים” ברשת הלוויינים והסלולר, דירוג חברתי בסין, קצת על המגפה הממונפת והמנופחת ועל דרכון ירוק למי שנרשם למנוי עבור התוסף הביולוגי.

אז הבנתי שזה כבר פחות או יותר המציאות. לפחות מבחינת הטכנולוגיה שהפכה חזרה ומהירה יותר ותהפוך לעוד יותר מהירה וחזקה. הכל כבר אפשרי במידה כזו או אחרת, בחלק מהמקרים הכל כבר כאן במשך שנים. מה ששינה את פני התמונה והאיץ את הקצב של התממשות חלום הבלהות הזה, היו שני תהליכים מקבילים, שקרו בשנים האחרונות ואת שניהם אנחנו רואים ביתר שאת בשנה האחרונה. הראשון הוא אובדן הניטרליות של הטכנולוגיה. והשני הוא ההתקדמות הטכנולוגיות, בעיקר בטכנולוגית הרשתות האלחוטית והסלולרית וגם רשתות לווינים.

אובדן הניטרליות של הטכנולוגיה

ניטרליות טכנולוגיות היא מצב בו מערכת טכנולוגית לא קובעת, ולא מחליטה, מה נכון ומה לא, מה טוב ומה רע, והיא לא נותנת להחלטות כאלה להשפיע על אופן הפעולה שלה. מערכת ניטרלית מעבירה את הבקשות של המשתמשים לביצוע ללא סינון, מיתון, השהייה או כל סוג אחר של בקרה. מערכת ניטרלית היא תומכת דמוקרטיה, פלורליזם וחופש ביטוי. היא מאפשרת לכל אדם להשתמש בה למטרותיו שלו.

האדם עצמו, המפעיל, כמי שיודע להבדיל בן טוב לרע וכמי שמגביל את עצמו לפעול בתוך החברה ועל פי המקובל בה, אחראי לפעולות עצמן ואמור להשתמש במערכת בצורה סבירה וכדי לעשות טוב (זה לא תמיד קורה). החיסרון של מערכת כזו הוא שהיא מאפשרת לפרטים וקבוצות, אפילו מדינות, לנצל אותה כדי לבצע פעולות שאינן חיוביות או טובות. היא מאפשרת למשל להשתמש בה כדי להפיץ רעיונות של גזענות, לתאם פעולות טרור ולבצע הונאות. עד לא מזמן עולם הטכנולוגיה ראה בחסרונות האלה את “המחיר לחופש”.

בשנה האחרונה ראינו איך המערכות הטכנולוגיות, בעיקר הרשתות החברתיות, החלו לסנן, למתן, להשהות, לצנזר דעות וביקורת, ולבצע סוגים נוספים של בקרה, הן על דעות והן על אנשים. בחסות משבר הקורונה (ולאחר משברים נוספים בשנים האחרונות כגון הטרור האסלאמי, מגפת הקונספירציות, תהפוכות השלטון בארה”ב, התערבות במערכות בחירות של מדינות על ידי צד שלישי ועוד), מדינות וארגון הבריאות העולמי החלו לקבוע מה מותר להגיד בנוגע למגפה ומה לא, וכל מי שלא עמד בתלם צונזר, בוקר, סונן. הגישה הזו הגיעה והשפיעה גם על הרשתות החברותיות. למעשה חלק מהרשתות החברתיות הרחיקו לחת ואף הקימו צוותים של “בודקי עובדות” והחלו בסדרת פעולות צנזורה והשתקה שבסופו של דבר כללו גם הוצאה של פרטים וארגונים מהרשת עצמה.

אני חושב שבישראל הרגשנו את זה במיוחד בגלל שרשתות התקשורת, הכתובה והדיגיטלית, הנשלטות על ידי אנשי הון בעלי עניין ובעלי בריתות פוליטיות וכלכליות, ויתרו מזמן על משוא הפנים שלהם ועל הניטרליות, אפילו לכאורה (ראו תיק 2000 ותיק 4000), והיו תחת השפעה כבדה של “הדעה המקובלת” שנקבע על ידי הממשל וקליקה של בעלי ידע ועניין. באין עיתונות חופשית, חוקרת ומבקרת, הרשתות החברתיות היו למעשה מוצא אחרון לבעלי הדעה השונה. עתה, אחרי שנת הקורונה ברור ביותר שגם הרשתות החברתיות שותפות לתהליך של “קביעת האמת”, “קביעת הדעה הנכונה והיחידה”, הצנזורה והבקרה על ההמון.

שיפור הטכנולוגיה = מעקב יותר הדוק

ככל שהטכנולוגיה משתפרת יכולות המעקב והבקרה על האזרחים הופכת טובה יותר, מפורטת יותר, יעילה יותר, זולה יותר, ומהירה יותר. למשל דוגמה מובנת וברורה ביותר לכך היא טכנולוגיות צילום האבטחה.

ככל שטכנולוגית מצלמות האבטחה הפכה בשנים הבאות לפשוטה, זולה יותר, קלה יותר לפריסה וברזולוציה גבוהה יותר, ניתן לרשויות המתקינות אותם אפשרות מעקב טוב והדוק יותר על האזרחים. אני מקווה שזו דוגמה ברורה. מה שקרה בתחום הזה בשנים האחרונות היה הפריסה של אלפי מצלמות אבטחה אלחוטיות ברחבי הארץ. כמובן שזה נעשה במוצהר במטרה למנוע אלימות ולשפר את תחושת הביטחון של האזרח. אבל יש גם חסרונות, למשל השימוש במערכות אלחוטיות להעברת וידאו מהמצלמות, הוסיף קרינה (גם אם מעט יחסית), וגם נדמה כי כל מקום מצולם וכולם נמצאים כל הזמן במעקב. בהקשר של הקורונה הועלו אפילו הצעות להשתמש בתשתית הזו כדי לראות מי מסתובב בלי מסכה ולקנוס אותו מרחוק (יקבל הודעת קנס לסלולרי שלו).

תהליכים דומים מתקיימים גם בתחומי הטכנולוגיה האחרים. למשל הרשת הסלולרית מאפשרת כבר שנים מעקב גאוגרפי אחרי משתמשים על ידי מסירת נתוני השירות מהאנטנות (איכון סלולרי – בצו בית משפט מיוחד), ועם השנים הדיוק של המעקב הזה משתפר (הרשת הסלולרית יודעת איזה אנטנה נתנה באיזה זמן שירות למנוי מסוים וכך יודעים שהוא היה בסביבתה. אם הסלולרי של המשתמש יצר קשר בו זמנית עם כמה אנטנות, אפשר לחשב בדיוק גדול יותר איפה הוא שהה. אם בטלפון עצמו היה דלוק ה GPS או רשתות כמו WIFI ובלוטות אפשר לדעת בדיוק גדול יותר איפה המשתמש היה ואפילו ליד מי הוא היה). יש גם אפליקציות כאלה ואחרות שאוספות מידע על המשתמש ומשגרות את המידע למאגרי נתונים אדירים. זה נעשה בעיקר כדי להתאים לכם פרסומת לאימייל או לדפדפן, אבל יכול גם לשמש למעקב ובקרת המונים. למעשה זה כבר קרה בשנה האחרונה עת מערכות הביטחון של המדינה החלו לנטר את האזרחים על ידי השימוש ברשת הסלולרית כדי לבצע חקירות אפידמיולוגיות וכן כדי לוודא שהם שומרים מרחק אחד מהשני. הדבר בוצע בצורה גלויה לכל מי שהסכים לכך על ידי התקנת אפליקציה מיוחדת של משרד הבריאות שלמעשה ביצעה מעקב אחרי המשתמשים, ובצורה לא גלויה על ידי גופי הביטחון החסויים של המדינה (הוקמו צוותים של חיילים, קצינים ואנשי צללים כדי לבצע את המעקבים והחקירות אפידמיולוגיות).

מה קשור לזה דור חמש בסלולר ובחלל?

הדור החמישי (והשישי אחריו) בסלולר ובחלל יהווה שיפור טכנולוגי משמעותי (אם נאמין לרגע לפרסומים) במהירות, רוחב הפס וגם ב LATENCY של הרשתות. השיפורים הללו יאפשרו לבצע מצד אחד מעקב הדוק יותר אחר האזרחים, הן ברמת הדיוק והן בכמות הנתונים.

למשל מצלמות אבטחה שיעבדו על רשת דור חמש יוכלו להעביר תמונה ברזולוציה גבוהה יותר של אזרחים במעקב (ובעולם שלנו כולנו כבר במעקב).

בעבר הסברנו שאם אפשר להגיד את הדור החמישי במילה אחת, המילה הזו תהיה “יותר”. בעולם של דור חמש יהיה יותר ציוד אלחוטי וסלולרי בצמוד למשתמש (למשל גם סלולרי חכם המחובר לרשת הסלולרית , סורק את רשתות הWIFI בסביבתו ומחובר בבלוטות לציוד נוסף בסביבתו, גם אוזניות אלחוטיות בלוטות, גם שעון חכם, גם מגוון מכשירי חשמל החכמים המחוברים לרשת דור חמש ובין עצמם בצורה אלחוטית) , יותר תשתיות וציוד IOT – האינטרנט של הדברים , יותר אנטנות סלולריות שיתנו שירות לתאים קטנים יותר (וישפרו את הדיוק במעקב אחר המשתמשים).

דור חמש בסלולר ובחלל, עוד יותר “עולם חדש מופלא”

בעולם החדש והמופלא שלנו, המשמעות של ה”יותר”, היא יותר אפשרות למעקב ובקרה על האזרחים. הטכנולוגיה תאפשר זאת והשיפור בה יהדק את המעקב ואת הבקרה, לא להגיד שליטה בציבור. “בזכות” השיפור בטכנולוגיה ביחד עם אובדן הניטרליות של הטכנולוגיה, נקבל האצת התהליך והעצמה של הפעולות והתוצאות. נקבל יותר עולם חדש מופלא, יותר מהר ויותר חזק. אני לא בטוח שמדובר כאן במזימה מסודרת ומאורגנת לסדר עולמי חדש, אלא יותר באינטרסים משותפים. חברות הסלולר רוצות למכור יותר זמן אוויר, היצרנים רוצים למכור יותר מכשירי סלולר חדשים, חברות התשתיות רוצות להתקין עוד אנטנות, הרשתות החברתיות רוצות לגזול יותר מהזמן שלנו ולצאת בסדר עם השלטונות תוך כדי שהן גורפות יותר כוח והשפעה, והשלטון רוצה , כמו תמיד, יותר כוח, יותר השפעה, יותר שליטה.

הכוח נמצא בשילוב, שילוב = תקשורת מהירה

הכוח של המערכת הללו (AI – בינה מלאכותית, למידת מכונה, מאגרי מידע עצומים, קצירת מידע מציוד סלולרי ואלחוטי אישי וביתי, רשתות של סנסורים, מצלמות, ורכיבים ממוחשבים ומקושרים) הוא לא (רק) בכל טכנולוגיה בנפרד, למרות החוזק היחסי שלהן. הכוח מגיע מהשילוב. בשביל שילוב צריך תקשורת. ותקשורת שתאפשר קבלת החלטות מהירה חייבת להיות מאוד מאוד מהירה. לכן דור חמש, ולכן גם דור שש. לא בשביל הסרט בשלוש שניות, בשביל השליטה והבקרה בשברירי שנייה.

פוש אחרון ואנחנו כבר שם

כדי שרוב הציבור יקבל את זה בהבנה וברצון, צריך רק עוד דברים קטנים: כמה ידוענים ומשפיענים שיספרו לנו כמה זה טוב, מהנה ובטוח. נגבה אותם בכמה דוקטורים ופרופסורים בתשלום, שיציגו את כל זה “כקדמה” ו”העתיד הנכון”. יהיה צורך בכמה מחזורים של כמה מסעות פרסום שיציגו את המתנגדים כ”הזויים”, קונספירטיביים”, “מתנגדי קדמה”, “מסוכנים לציבור”, ו”מפיצי מחלות”, כדי לפתח שנאה, פחד ורתיעה של רוב הציבור המשוכנע מאותם “בעלי דעה עצמאית”. בנוסף צריך מנהיג אחד או שניים שיהיו במצוקה פוליטית שהטמעת המערכת או חלקים ממנה יאפשרו להם להמשיך לשלוט. עוד כמה פוליטיקאים זוטרים בעלי אינטרסים שיתנו גב. כמובן כמה חברות טכנולוגיה שיעשו מזה מיליארדים, אשר יוכלו להשקיע קצת כסף ביחסי ציבור ולוביסטים. זה כל מה שצריך לקרות (ואולי כבר קורה או קרה) ונוכל לראות את הדיסאוטופיה הזו משלימה את מהלכה.

בהעדר חוקה בישראל, המערכת האזרחית והפוליטית חשופות יותר ומועדות יותר למצב של פגיעה בזכויות יסוד של האזרח והאדם , אובדן או הגבלת הדמוקרטיה. ישראל היא מדינה בה יש משבר פוליטי מתמשך, ובשנים האחרונות גם מאבק כוחות בין הרשויות המבצעת, המחוקקת והשופטת. בנוסף לכך בכל שנות קיומה הייתה המדינה למעשה במצב חירום בטחוני, לכן מדינת ישראל מועדת למצוא את עצמה במצב של דיקטטורה מבוססת טכנולוגיה ומנוהלת על ידי שכבה צרה של טכנוקרטיים ובעלי אינטרסים, כמו בחזון של “עולם חדש מופלא”.

לפעמים נדמה לי שכל התנאים הללו כבר מתקיימים וכל זה כבר קרה בשנים האחרונות. אם מסתכלים על ההתקדמות הטכנולוגית נדמה כי כבר מה שיש היום מאפשר מעקב ושליטה על הציבור בצורה רחבה. קצב של ההטמעה הולך וגדל והטכנולוגיה הולכת ומשתפרת. אין לי ספק שהאתגרים שהתגלו בשליטת המונים בתקופת הקורונה (שגיאות בתחקיר אפידמיולוגי המבוסס איכון סלולרי, יעילות חלקית של אפליקציות המעקב ומעקבי השב”כ) יביאו לשיפור טכנולוגיה שיהיה מיועד להתמודד ספציפית עם האתגר הזה ולבצע מעקב טוב יותר וחף מטעויות. אני לא יכול להגיע למסקנה, בהתחשב במה שעברנו בשנה האחרונה, כי השנה הבאה תהיה קיצונית עוד יותר.

המלצה חמה

למי שרוצה לקרוא משהו קצת יותר רציני מהטקסט הנ”ל, ממליץ מאוד על “עולם חדש מופלא” של רוברט האקסלי.
אפשר לקרוא את הספר או לחקות לסדרה שתעלה בנטפליקס.
על הספר ופרק ראשון – https://www.text.org.il/index.php?book=08020614
על הסדרה – https://www.imdb.com/title/tt9814116/?ref_=vp_back

Amir Borenstein

מנהל האתר

לפוסט הזה יש 3 תגובות

  1. שרון

    כדאי לראות את הסדרה “רצף הזמן”
    ששודרה בזמנו בנטפליקס, הורידו אותה
    משם אבל אפשר לצפות בה באתרים
    אחרים.
    הסדרה מספרת על עולם עתידני שבו חופש הפרט מוגבל מאוד והטכנולוגיה מאוד מפותחת, וקונגרס-תאגידי השתלט על העולם אחרי פשיטות רגל של הממשלות (כתוצאה משחיתויות ו”שיטות שקשוקה”). הסדרה מתחילה בשנת 2077, שאז קבוצת מורדים-טרוריסטים שאמורים להיות מוצאים להורג, מצליחים ברגע האחרון לחזור אחורה בזמן ל-2012, ובטעות חוזרת איתם השוטרת קירה, שמצוידת בטכנולוגיות עתידניות מתקדמות. היא מנסה לחזור לזמן שלה (יש לה ילד שהיא רוצה לחזור אליו), ואילו הם מנסים לשנות את העתיד הדיסטופי.
    סדרה מעניינת ולעיתים מעוררת שאלות ולפעמים סתם כיפית לצפייה… (ולעיתים נראית כמאוד רלוונטית לתקופתנו, חוץ מהקטע של המסע בזמן כמובן)…

  2. שרון

    כדאי לראות את הסדרה “רצף הזמן”
    ששודרה בזמנו בנטפליקס, הורידו אותה
    משם אבל אפשר לצפות בה באתרים
    אחרים.
    הסדרה מספרת על עולם עתידני שבו חופש הפרט מוגבל מאוד והטכנולוגיה מאוד מפותחת, וקונגרס-תאגידי השתלט על העולם אחרי פשיטות רגל של הממשלות (כתוצאה משחיתויות ו”שיטות שקשוקה”). הסדרה מתחילה בשנת 2077, שאז קבוצת מורדים-טרוריסטים שאמורים להיות מוצאים להורג, מצליחים ברגע האחרון לחזור אחורה בזמן ל-2012, ובטעות חוזרת איתם השוטרת קירה, שמצוידת בטכנולוגיות עתידניות מתקדמות. היא מנסה לחזור לזמן שלה (יש לה ילד שהיא רוצה לחזור אליו), ואילו הם מנסים לשנות את העתיד הדיסטופי.
    סדרה מעניינת ולעיתים מעוררת שאלות ולפעמים סתם כיפית לצפייה… (ולעיתים נראית כמאוד רלוונטית לתקופתנו, חוץ מהקטע של המסע בזמן כמובן)…

כתיבת תגובה