רכב נמוך וממוגן קרינה
רכב נמוך וממוגן קרינה

בפרק “צמצום חשיפה לקרינה ברכבים” נסביר כיצד לצמצם את החשיפה של הנוסעים ברכבים לקרינה מתוך הרכב, מתא המנוע ותשתיות החשמל והאנטנות הסלולריות בצידי הכבישים.

מבוא לצמצום חשיפה לקרינה ברכבים”

רובנו מבלים שעות רבות בשבוע בנסיעה או נהיגה ברכב. מכוניות הן מכונות בעלות מערכות חשמליות ואלקטרוניות. מערכות אלו פולטות שדות מגנטים וחשמליים בתדר נמוך, וחלקן אף פולטות קרינת רדיו.  בנוסף לכך בעת נסיעה ברכב אנחנו מכניסים לתוכו ציוד סלולרי ואלחוטי אישי (למשל טלפון חכם) ונחשפים לקרינה מציוד זה. כמו כן אנחנו נחשפים לקרינה בלתי מייננת מהסביבה בה אנחנו נוהגים, אם זה מאנטנות סלולריות בצד בדרך או קווי מתח גבוהה החוצים או נמצאים ליד הכביש. 
צמצום החשיפה לקרינה בלתי מייננת ברכבים חשוב במיוחד לרגישים לקרינה אלקטרומגנטית. המשמעות של חשיפה לקרינה זו עבורם היא הופעת תסמינים ופגיעה ביכולת הנהיגה והתפקוד לאחר סיום הנסיעה.כדי לצמצם את החשיפה לקרינה בלתי מייננת בעת הנסיעה והנהיגה ברכב, אני ממליץ על ביצוע הצעדים המובאים בעמוד זה, את רובם ככולם אני מייסם בעצמי.
בזכות כך שאני מכיר את נזקי הקרינה, אני בעצמי נפגע ורגיש לקרינה, ההמלצות שלי מחמירות יותר מהמלצות של אחרים.
אבל ראשית אני ממליץ לקרוא את המאמר קרינה ברכבים   ולראות את הסרטון (באנגלית) – https://youtu.be/wJ7Guj1eH2U

לפני רכישת הרכב

  1. בדקו את רמות הקרינה ברכבים שאתם רוצים לרכוש, לפני הקנייה, על ידי שימוש במד קרינה ביתי.
    הבדיקה צריכה להתבצע גם לקרינה בתדר נמוך (ELF) וגם לקרינת רדיו (RF). 
    בדקו את הרכב כאשר הוא עומד במקום ללא חשיפה לקרינה סביבתית ובעת נסיעה (צריך שני אנשים , אחד נוהג ואחד בודק).
  2. בכל הקשור לקרינה בתדר נמוך, בדקו במיוחד את אזורי הישיבה, אזורי הרגלים, קורות הרכב.
  3. בכל הקשור לקרינת רדיו סרקו את פנים הרכב ונסו לזהות אביזרים ומערכות המשדרות  מידי פעם או כל הזמן.
  4. אני ממליץ לבחור ברכבים בהם רמות הקרינה בתדר נמוך הן הנמוכות ביותר. 
  5. בשנים האחרונות כל הרכבים אותם רכשתי ובהם נהגתי או נסעתי, הראו רמות קרינה בסביבות 2 מיליגאוס  על המושבים ופחות מ10 מיליגאוס בדוושות. 
  6. יש לציין כי לאחרונה אימץ המשרד להגנת הסביבה פרוטוקול בדיקה חדש לכלי רכב. פרוטוקול בדיקה זה מתבצעות מדידות באזור הרגלים, ישבן(10 ס”מ מעל המושב), ראש. אבל נמדדות במתארי שימוש מאוד מוגבלים (רלוונטי מאוד ברכבים היברידיים) תוצאות המדידות ממוצעות כך שהתוצאה הסופית כמעט תמיד “תקינה”.  אני מציע למי שמודע לנזקי הקרינה הבלתי מייננת ולמי שכבר סובל ממנה לא להסתפק בנתוני הקרינה הללו שהמשרד מפרסם אלא לבדוק בעצמו ולהחליט בעצמו לכמה קרינה, איפה ומתי הוא מוכן להיחשף. 
    לביקורת על הפרוטוקול החדש לחצו כאן…
    מדידת קרינה(שדה מגנטי בתדר נמוך) באיזור רגלי הנהג (רמות סבירות)
    בתמונה למעלה – רמות קרינה נמוכות באזור הדוושות בעת שהרכב מונע

  7. בשנים האחרונות וידאתי בכל רכב שאני מתכוון לרכוש כי בכל הציוד האלחוטי המשולב ניתן לכבות את השידור האלחוטי או שניתן להחליפו בציוד חוטי לא משדר ולא מקרין.
    ציוד שלא ניתן לכיבוי החלפתי בציוד חוטי או כזה שניתן לכבות בו את השידור. 
    למשל החלפתי את מערכת האבטחה של הרכב במערכת ללא רכיבים אלחוטיים. 
    למשל הסרתי התקנה של דיבורית בלוטות’ והתקנתי במקום טלפון סלולרי קבוע עם אנטנה חיצונית.
     
  8. על רכבים בהם היה משולב ציוד אלחוטי מובנה שאינו ניתן לניתוק או החלפה, או שההחלפה נראתה לי יקרה ומורכבת מיידי, פשוט וויתרתי. 
    ממליץ בנושא זה להתייעל עם חשמלאי רכב או מתקין מערכות אלקטרוניות ברכבים, אשר מכיר את נושא הקרנה ושאתם סומכים עליו.

    לחצן התנעה, מבוסס בלוטות'
    בתמונה – לחצן התנעה וכיבוי מנוע אלחוטי המותקן ברכבים רכבים, עדיף רכב בלי,
     בהתאם להבנתכם את המסוכנות של הקרינה ובהתאם לרגישותכם.

צעדים לצמצום חשיפה בתוך הרכב

  1. לאחר הרכישה בדקו שוב את רמות הקרינה בתוך הרכב. גם קרינת רדיו (RF) וגם שדה מגנטי וחשמלי בתדר נמוך( ELF). 
  2. וודאו כי רמות החשיפה שלכם לשדה מגנטי בתדר נמוך נמוכות מ2 מיליגאוס באזור הכיסא, ראש, חזה, ונמוכות מ10 מיליגאוס באזור הרגליים. 
  3. כבו את כל השידורים האלחוטיים והסלולריים מהמערכות הסלולריות והאלחוטיות ברכב.
  4. מערכות שלא ניתן לכבות בהן את השידור האלחוטי והסלולרי אני ממליץ להחליפן במערכות חוטיות או כאלה שניתן לכבות בהן את השידור. 

    קרינת רדיו מדיבורית אלחוטית בלוטות'
    בתמונה – מדידת קרינת רדיו ממערכת בלוטות’ קבועה ברכב.
  5. כבו ציוד אלחוטי שהבאתם לתוך הרכב (או הפסיקו את השידור ממנו). 
  6. כבו את הטלפון בסלולרי (ניתן להכניס למצב טיסה). 
  7. התקינו מערכת בידור הכולל מערכת GPS פסיבית שתאפשר לכם ניווט GPS ללא חשיפה מיותרת לקרינת רדיו (כמו במקרה של שימוש באפליקציות ניווט בסמארטפון. 
    בתמונה למעלה – מערכת בידור לרכב הכוללת ניווט GPS פסיבי ואשר ניתן לכבות בה כל שידור
  8. שימוש בWAZE עם פחות קרינה:
    א. או מחוץ לאוטו, או בעת החיבור של הסלולרי למחשב, פתחו את האפליקציה והכניסו את הכתובת המבוקשת.
    ב. המתינו עד שהאפליקציה תוריד את המידע, מפות והמסלול.
    ג. הכניסו את הסלולרי למצב טיסה, או נתקו מהכבל רשתUSB
    ד. היכנסו לרכב והתחילו בניווט.
    האפליקציה תמשיך לעבוד ותנווט עד למטרה אבל ללא עדכונים על פקקים, סגירת כבישים ועוד. היתרון – בתוך הרכב לא יהיה שידור מהסלולרי בגלל השימוש באפליקציה.

בסרטון – כיבוי שידורים ברכב יונדאי I10 –
https://youtu.be/fmZbQLSvVqE

כיבוי שידורים ברכב יונדאי I10 –
https://youtu.be/fmZbQLSvVqE

צעדים מיוחדים לרגישים לקרינה 

1. כמובן שהצעד הראשון הוא לוודא שאין יותר שידור בתוך הרכב עצמו.
אם יש, נסו לכבות את השידור, או אם אפשרי ולא פוגע בתפקוד הרכב, לנתק ולהחליף מערכות משדרות.

2. השתמשו בכובעים מבד חוסם קרינת רדיו כדי להגן על הראש והצוואר מפני קרינת רדיו המגיעה בעיקר מחוץ לרכב (זיכרו כי אין לחולל קרינת רדיו בתוך הרכב).
ממליץ במיוחד על שימוש בכובע פטרול ליגיונר מבד חוסם קרינת רדיו

כובע פטרול ליגיונר מבד חוסם קרינת רדיו
בתמונה – כובע פטרול ליגיונר מבד חוסם קרינת רדיו

במקרה של רגישות קשה יותר לקרינה ניתן להשתמש בכובע המכסה את כל הפנים .

מיגון ראש-פנים מלא לנסיעה בכבישים מלאי הקרינה של ישראל
מיגון ראש-פנים מלא לנסיעה בכבישים מלאי הקרינה של ישראל



3. השתמשו בגקט או צעיף גדול מבד חוסם קרינת רדיו כדי להגן על חלק הגוף העליון מקרינה המגיעה מבחוץ.

צעיף רחב מבד חוסם קרינת רדיו
בתמונה – צעיף רחב מבד חוסם קרינת רדיו 

ג'קט מבד חוסם קרינת רדיו
בתמונה – ג’קט מבד חוסם קרינת רדיו


4. התקינו ציפוי חלונות חוסם קרינת רדיו על צידם הפנימי של חלונות הרכב.
על פי החוק הישראלי מותרת התקנה על חלונות הצד מאחור.
המיגון של החלונות, גם אם חלקי, יביא להורדת רמות החשיפה לקרינת רדיו בתוך הרכב שמקורן בקרינה חיצונית מאנטנות סלולריות. 

מיגון חלונות הרכב מפני כניסה של קרינת רדיו מאנטנות סלולריות על ידי ציפוי פנימי לחלון
בתמונה – מיגון חלונות הרכב מפני כניסה של קרינת רדיו מאנטנות סלולריות על ידי ציפוי פנימי לחלון

בסרטון הבא אני מדגים את אפקט ההגנה של מיגון חלונות צד ואחורי, ברכב בסביבת אנטנה סלולרית.
קישור- Car Windows RF protection blocking demo – link – https://youtu.be/XTb65iIVUms

קישור- Car Windows RF protection blocking demo – link – https://youtu.be/XTb65iIVUms