הכתבה – https://www.icar.co.il/electric-cars/hytm6es11be/
בכתבה נטען "מחקר שבוצע על-ידי מועדון הנהגים הגרמני הענק ADAC, קובע כי במכוניות חשמליות לא קיימים יותר שדות מגנטיים מבכל רכב מודרני אחר. מסקנה עוד יותר מפתיעה: במקרים מסוימים הם אף פחותים ממכוניות המצוידות במנועי בעירה פנימית. "
קריאה של הכתבה המלאה מגלה כבר יותר פרטים
1. מדדו בעיקר כלי רכב אירופים
2. התיחסו לקרינה בהתאם ובהשוואה לתקן האירופה, כלומר כל מה שמתחת ל2000 (!!!) מיליגאוס הוא תקין – "השדות המגנטיים שנמדדו במכוניות החשמליות היו בערכים נמוכים בהרבה מהתקן המותר לפי האיחוד האירופי,"
3. התיחסו לפולסים (פרצי קרינה לזמן קצר) כדבר זניח – " בחלק מהמקרים נרשמו ערכי שיא גבוהים מהתקן המותר, לפרקי זמן קצרצרים של פחות מ-200 מילי-שניות, אך התקן האירופי לא מתחשב בזמני מדידה כאלו, ובכל מקרה מדובר בערכים שלא מגיעים לרמה המסכנת את גוף האדם, על פי הידוע למדע כיום."
4. לא ברור איפה בבובות מוקמו החיישנים, והאם בוצע ממוצע בין המדידות (המיקומים) – "כדי לבדוק את עוצמת השדות הוצבו 10 חיישנים בתוך בובות ניסוי, ואלו מוקמו לפחות בשני מקומות ישיבה בכל רכב. הבדיקה בוצעה תוך כדי נהיגה במאפיינים שונים, וגם בטעינה ביתית ומהירה."
בקיצור, גם בתנאים האלה נראתה קרינה (שדה מגנטי בתדר נמוך) , פשוט נמוכה מהתקן הגבוה והלא מגן בריאותית, ולכן מסיקים ש"הכל בסדר". אפשר להמשיך לקנות.
אני לא קונה את זה
ממדידות שערכתי, כמעטט בכל רכב היום יש שלל שדות מגנטיים, חשמליים, וגם קרינת רדיו, שאני לא רוצה להיחשף אליהם. זו התוצאה של תקן גבוה ולא מגן ושל ציבור לא מודע לסיכון האמיתי. אבל יש רכבים עם הרבה פחות. רכבים היברידים וחשמליים כרגע הם לא מאלה בהם הקרינה נמוכה מספיק כדי שאני אשקול להשתמש בהם. לכן אני ממליץ לכל מי שמודע לנזקי הקרינה הבלתי מייננת (ביחוד למי שכבר רגיש לקרינה או נפגע ממנה) ורוצה לרכוש רכב, למדוד את הרכב לפני הרכישה, עם מד קרינה ביתי מהיר (גילוי נאות אני מוכר כאלה באתר החנות שלי – https://www.4ehsbyehs.co.il/product/env-rd-100/ ), לפי ההסברים באתר (בחור רכבים בהם השדה המגנטי על הכיסאות אינו עובר 4 מיליגאוס, על הרצפה אינו עובר את ה10 מיליגאוס, השדה החשמלי נמוך יחסית, ואפשר לכבות את כל השידורים). כמו כן ממליץ למי שמודע או שנפגע להתיחס לכל שידור, לכל פליטה, ולכל פולס, אפילו לקצרים.
פרקים באתר המידע שלי העוסקים בנושא
מקורות קרינה ברכבים – https://www.norad4u.co.il/emf-sources-h/emf-in-cars/
מדידות קרינה ברכבים – https://www.norad4u.co.il/emr-measurement-h/car-emf-testing/
צמצום חשיפה לקרינה ברכבים – https://www.norad4u.co.il/emr-reduction-h/minimizing-exposure-in-your-carh/
