עדכון מצב – דור חמש בישראל

הבהרה לגבי הפריסות של דור חמש וההצהרות של השבוע האחרון (https://www.norad4u.co.il/2020/08/04/4009/ ) .

מה המצב?

כרגע להערכתי (על סמך קריאה בין השורות של ההצהרות והפרסומים השונים) אין עדיין רשת משדרת של דור חמש בסלולרי בארץ. אבל תהיה כנראה עוד כמה שבועות. השידור יהיה בתדרים מתחת ל3600MHZ ויעשה מתרנים ואתרי שידור שכבר קיימים ויותקנו בהן גם אנטנות של דור חמש, או יותר נכון דור ארבע פלוס, LTE ADVANCE או LTE +.

אז על מה היו ההכרזות?

מה שעוד קרה השבוע היה שמשרד התקשורת הודיע כי המכרז נסגר והוא קיבל את כל ההצעות. למכרז ניגשו כמה חברות סלולר. להבנתי חלקן נגשו בעצמן למרות שהן חולקות רשת עם חברות אחרות, כמו למשל גולן טלקום וסלקום, פלאפון ורמי לווי (ואקספון). עכשיו יתחיל משרד התקשורת לבחון את ההצעות ויחליט איזה חברות זכו באיזה תדרים.

במקביל הודיעו כמה חברות על ניסוים במעבדה, הקמת ליבת רשת או התקדמות כזו או אחרת בפריסה. הגדילה חברת פלאפון שהכריזה כי הרשת שלה מוכנה להפעלה. כנראה מדובר על התקנה של אנטנות LTE+ בחלק מאתרי השידור שלה בחצי שנה האחרונה. לרשת של פלאפון שוטפות גם אקספון ורמי לווי. כך שגם אם פלאפון עצמה לא תזכה במכרז, רוב הסיכויים שלפחות אקספון או רמי לווי יזכו (קצת מכור, נכון?) ולכן פלאפון לקחה כנראה את הסיכון ופרסה רשת לפני הזכייה. אני מניח שגם סלקום ואורנג’ עשו בדיוק את אותו דבר.

אז אפשר לחזור לישון?

לא, אי אפשר לחזור לישון כי בתכלס דור חמש מגיע. זה כנראה עניין של שבועות בודדים. אפשרי שיש כבר שידורי ניסיון. השידור יהיה כרגע בתדרים נמוכים שאנחנו יכולים למדוד ושיש לנו חומרי מיגון. כאמור הדור החמישי לא יחליף שום דבר , הוא בא בנוסף, ולכן הקרינה הסביבתית צפוייה רק לעלות, זאת למרות השיפור לכאורה ביעילות הרשת החדשה.

להערכתי, עם הזמן תתקדם הפריסה ונראה שדרוג של כל אתרי השידור ועוד כ400-1000 אתרי שידור נוספים. תדרים מעל 20GHz יופיעו רק בשלב מאוחר יותר. הן כחלק מתשתית הסלולר והן כחלק מרובד תשתיות נקודה לנקודה (קיים כבר היום), ונקודה לכמה נקודות.

עוד טכנולוגיות אלחוטיות שמקודמות

טכנולוגיה נוספת שתכנס למישור הביתי והמשרדי בתדרים מעל 20GHz זה ה WIGIG , שאנשים חסרי הבנה ומודעות יכניסו לביתם ולמשרדים (תקן דומה לWIFI שיעבוד בתדרים של 60GHZ).

מה לגבי פריסה של תאורת רחוב אלחוטיות, בלתי נחוצות ומזיקות? זה לא דור חמש. ראו – מהו הכובע הכחול על נורות הלד החדשות המותקנות בזמן האחרון בארץ?

מה לגבי מצלמות אבטחה אלחוטיות וטכנולוגיות אלחוטיות אחרות ולא בריאות, גם זה לא דור חמש.

עוד קרינה = עוד נפגעים

מה לגבי נפגעים? כמו במעבר לדור שלוש (שם אני נפגעתי) , וכמו במעבר לדור 4 (שם כבר סייעתי לנפגעים חדשים) אני מצפה שיותר ויותר אנשים יפגעו. חלקם יגיעו אלינו לבקש עזרה. צריך להתכונן לזה.

מה היא הדרך הטובה ביותר להפסיק את הפריסה של טכנולוגיות אלחוטיות וסלולריות? עדיין הפסקת השימוש בהן!

Amir Borenstein

מנהל האתר

כתיבת תגובה