תגובה למכתב “הזמת שמועות – התמודדות מול קמפיין ההתנגדות לדור 5” של משרד התקשורת

בתאריך 1/4/2020 נשלח מכתב ממנכ”ל משרד התקשורת , מר נתנאל כהן לרשימת תפוצה ולשר התקשורת חה”כ דוד אמסלם. נושא המכתב הוא ” הזמת שמועות – התמודדות מול קמפיין ההתנגדות לדור 5 “. במכתב פורס מנכ”ל המשרד את תגובתו למה שהוא קורה “קמפיין ההתנגדות לדור 5”. המכתב מיודע היה כנראה לראשי רשויות שעומדים בפני הביקורת והמחאה של הציבור בשל פריסה ושימוש בטכנולוגיות אלחוטיות וסלולריות בשטחם. זאת כדי לתת להם כלים לעמוד מול הביקורת הזו.

חבל כאמור שמשרד התקשורת פותח במתקפת יחסי ציבור במקום לעשות את הדבר הנכון. במקום להעדיף טכנולוגיות חוטיות על פני אלחוטיות וסלולריות, להכיר בנזקי הקרינה, להכיר בנפגעי הקרינה וברגישים לקרינה ולסייע בקביעת תקנים נמוכים פי 10000 ממה שמקובל היום, פותח המשרד בקמפיין הרגעה.

בפוסט זה נגיב סעיף סעיף למכתב. נביא כל סעיף מהמכתב, ואז נסביר איפה טועה ומטעה המשרד.
קישור למכתב – https://www.kafar-qara.muni.il/Documents/%D7%94%D7%96%D7%9E%D7%AA%20%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%95%D7%AA%E2%80%93%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%93%D7%95%D7%AA%20%D7%9E%D7%95%D7%9C%20%D7%A7%D7%9E%D7%A4%D7%99%D7%99%D7%9F%20%D7%94%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%92%D7%93%D7%95%D7%AA%20%D7%9C%D7%93%D7%95%D7%A8%205.pdf

מכתב "הזמת שמועות - התמודדות מול קמפיין ההתנגדות לדור 5" של משרד התקשורת
מכתב "הזמת שמועות - התמודדות מול קמפיין ההתנגדות לדור 5" של משרד התקשורת - דף 2
  1. “.בימים האחרונים אנו עדים לקמפיין מאורגן של קבוצות שונות אשר פועלות בסביבת הרשתות החברתיות, ומתנגדות, בין היתר, לפרישת דור 5 או לכל דבר הנתפס כדור 5 ומפיצות מידע שגוי ולא מבוסס בנושא זה.” – אין קמפיין, יש פעולה של קבוצות ויחידים שאינם רוצים בהכבדת החשיפה הסביבתית והבינו כבר שהתקנים אינם מגנים וכי משרדי הממשלה יעשו הכל כדי לפרוס את הטכנולוגיות החדשות (לא כולם דור חמש בסלולרי) על אף הנזק הבריאותי הצפוי. רבים מאלו שכותבים כבר נפגעו בריאותית מקרינה בלתי מייננת מטכנולוגיות ודורות ישנים יותר. אכן יש הרבה חוסר דיוקים בדברים שאנשים כותבים, זאת כי הנושא מורכב ולא כל אחד תורך ללמוד אותו בצורה מספקת. לכן יש נתייה של חלק מהאנשים לקרוא לכל הטכנולוגיות הסלולריות החדשות יותר הנפרסות כרגע, כולל מצלמות אבטחה ותאורת לד אלחוטית “דור חמש”. הדאגה של הציבור אמיתית וצפויה להתחזק. אין בחוסר הדיוקים להביא לפסילת קולות מהציבור הקוראים לקביעת תקנים נמוכים ובריאותיים , הכרה בנזקי הקרינה, הכרה ברגישות לקרינה לפני פריסה של כל טכנולוגיה אלחוטית-סלולרית חדשה והגברת השימוש בטכנולוגיות קיימות. כמובן אני קורא לכל מי שפועל בעניין ללמוד את הנושא ולדייק בעובדות!
  2. “.קבוצות אלו הגבירו את פעילותן בימים האחרונים, בין היתר, באמצעות הפצת מיילים לכלל הרשויות ולמשרדי ממשלה. ניכר כי מטרתן לפעול להחרפת המהלך תוך קריאה לקיום הפגנות ואף לפגיעה פיזית בתשתיות תקשורת וחשמל ברחבי הארץ.” – לאזרח במדינה דמוקרטית יש כל זכות לפעול בכל דרך חוקית , כולל הפגנות וכתיבה למשרדי ממשלה, נגד החלטות ממשלה או מדיניות ממשלה. כמובן אני קורא לכל הפעילים לשמור על החוקר ולא לפגוע בתשתיות. המאבק אומנם ארוך אבל אנחנו ננצח בלי להיגרר לאלימות או ונדליזם.
  3. “.משרד התקשורת עוקב בדאגה אחר התופעה ואף הועברו דיווחים לגורמי האכיפה הרלוונטיים בנושא.” – משרד התקשורת צריך להבין כי הציבור הבין כבר שהתקנים מגנים על המזהמים ולא על בריאות הציבור. כמובן, אדגיש שוב, אני נגד כל פעולה אלימה ובלתי חוקית. כן בעד פעולות מחאה והסברה חוקיות. משרד התקשורת צריך להכיר בנזקים של קרינה בלתי מייננת, להכיר בנפגעי הקרינה והרגישים לקרינה ולסייע בקביעה של תקנים נמוכים פי 10000 מהמקובל היום ואז לא יהיה צריך להתמודד עם מחאות הציבור על הגברת החשיפה לקרינה.
  4. “.בימים האחרונים מתקבלות פניות רבות של ראשי רשויות בנושא, אשר מבינים את הצורך והחשיבות בהרחבת תשתיות התקשורת ביישוביהם לנוכח הגברת הצריכה המאפיינת את המשבר הנוכחי, בו משפחות שלמות יושבות ספונות בבתיהן – הילדים לומדים מהבית, ההורים עובדים מהבית וכלל אמצעי הקשר החוצה מבוססים על רשתות התקשורת.” – הרחבת תשתית התקשורת מחויבת מהמציאות אבל יש להרחיב ולשפר את התקשורת הקווית ולא את האלחוטית. במשבר הקורונה האחרון אנחנו מוצאים את עצמנו מרותקים לביתנו. לכן יש לשפר את התקשורת הקווית אל הבתים ולא להעדיף ולשפר תקשורת סלולרית או אלחוטית שנועדה לשימוש מחוץ לבתים.
  5. “.לאור כל אלה, אני מוצא לנכון לפרוש בפניכם את עמדת משרד התקשורת בנושאים האמורים בכדי לספק בידיכם כלים להפרכת הטענות והאמירות שהינן משוללות כל יסוד.” – עמדת משרד התקשורת מתעלמת מכל נזק בריאותי שנגרם או יכול להיגרם מהחשיפה של קרינה בלתי מייננת בכלל וקרינת רדיו בפרט. המשרד עושה ויעשה ככל יכולתו לצמצם התנגדות לפריסה של טכנולוגיות אלחוטיות וסלולריות חדשות בצד הגדלת השימוש בטכנולוגיות קיימות, על אף הגידול בחשיפה ועל אף הפגיעה הנוספת הצפוייה בבריאות הציבור. זאת תוך כדי שימוש בתקנים גבוהים ולא מגנים והסתייעות במשרדי ממשלה אחרים המחויבים לשתף פעולה איתו בנושא, בהתאם להחלטת הממשלה והשר.
  6. “.משרד התקשורת פועל במרץ רב לקידום מכרז התדרים לדור 5 ,דבר שיוביל את מדינת ישראל לחזית הטכנולוגיה לצד המדינות המתקדמות בעולם. ההליך המרכזי טרם הסתיים והמשרד עדיין לא העניק רישיונות לשירותי דור 5 ,מכאן שלא קיימת בארץ פרישה של דור 5” – אכן הפריסה של דור חמש בסלולרי עדיין לא התחילה , אבל הנושא מתקדם והפריסה צפויה להתחיל בסוף השנה, או בשנת 2021. בצד הפריסה של דור חמש בסלולרי מתקיימת כבר פריסה של תאורת רחוב אלחוטית, פריסה של של מצלמות אבטחה אלחוטיות והקמה של אנטנות סלולריות נוספות מדורות קודמים. בין השאר מקדם המשרד מהלכים חוקיים שיאפשרו פריסה ושיווק של טכנולוגיות אלחוטיות וסלולריות נוספות. על כך ועוד המחאה הלגיטימית.
  7. “השימוש בטכנולוגיית דור 5 צפוי להביא להפחתת החשיפה לקרינה, כיוון שטכנולוגיה זו יעילה יותר מהדורות הקודמים בשימוש של הספקי השידור. בנוסף, כניסת טכנולוגיית דור 5 ופרישתה המלאה בעתיד תאפשר חשיפה שוויונית הרבה יותר לקרינה בשל הדרישה לפרישה צפופה יותר של מוקדי שידור.” – הפריסה של דור חמש בסלולרי לא צפויה להחליף טכנולוגיות אחרות ישנות יותר ודורות קודמים של רשתות סלולריות או אלחוטיות. הפריסה תהיה בנוסף לכל מה שיש היום ולכן כל חשיפה לקרינה מרשת הסלולר דור חמש , סביבתית ואישית , תהיה בנוסף למה שכבר יש כיום ולא במקום. לגבי השיפור ביעילות, גם אם וכאשר הוא יושג ויביא לשיפור בצמצום זמני השידור או העוצמה, שיפור זה, שאין שום ביטחון שיושג, צפוי להתבטל בגלל הגידול במספר האנטנות בקרבת בתי מגורים, בגלל הגידול בתעבורה ובצריכה של שידור אלחוטי וסלולרי ובגלל הגידול המשמעותי הצפוי במקורות הקרינה המשדרים בסביבת הציבורית, הביתית והאישית.
    לא מדובר בהערכות בלבד, למעשה זה בדיוק מה שקורה בעשרים השנה האחרונות. על אף השיפור בטכנולוגיות הסלולריות לאורך הדורות, הקרינה הסביבתית רק עולה ועולה כל שנה (הערכה של המשרד להגנת הסביבה עצמו מדברת על גידול של 10% בחשיפה כל שנה- ראו הצהרת המשרד עצמו בסעיף מספר 8), כך גם החשיפה הביתית והאישית לקרינה מציוד ביתי אלחוטי ואיטי. זאת כאמור בגלל הגדלת התעבורה על הרשת, הגדלת מספר האנטנות המשדרות, הגברת השימוש בציוד סלולרי ואלחוטי וכן הגדלת התלות בציוד זה.
  8. “משרד התקשורת פועל בשיתוף פעולה הדוק עם המשרד להגנת הסביבה, הפועל בהתאם לעקרון הזהירות המונעת ובמטרה למזער ככל הניתן את חשיפת הציבור לקרינה. בהמשך לכך, אימץ המשרד להגנת הסביבה ספי חשיפה מחמירים יותר מאשר אלו המומלצים על ידי ארגון הבריאות העולמי, וכן המשרד מבצע פיקוח שוטף על רמות החשיפה למקורות קרינה ושם לו ליעד לשמור על רמת עלייה של פחות מ- %10 לשנה ברמת הקרינה. ” – ספי החשיפה של המשרד להגנת הסביבה אינם מחמירים כלל וכלל. הם מבוססים על התקן הלא מגן של ICNIRP שלוקח בחשבון רק נזקי חום ושולל כל קשר בין חשיפה לקרינה להשפעות ביולוגיות או בריאותיות, כולל סרטן, פוריות, רגישות לקרינה ועוד. התקן הזה של ICNIRP נקרא בארץ “הסף הבריאותי” למרות שאין בינו לבריאות דבר. המשרד להגנת הסביבה קבע אומנם סף נמוך יותר לחשיפה סביבתית, וסף זה עומד על 10% מהסף של ICNIRP, אבל סף זה הוא המלצה בלבד ואינו מחייב. כמו כן הסף עדיין גבוה פי 10000 ויותר מהסף שנקבע בדו”ח ביואנישיאטיב מ2012 (כסף שממנו מתחילות השפעות ביולוגיות כבר ברמה של 0.003 מיקרו וואט לסמ”ר). לכן הספים של המשרד להגנת הסביבה הינם גבוהים ולא מגנים על בריאות הציבור. הפיקוח השותף שהמשרד להגנת הסביבה מבצע על מוקדי שידור ואנטנות סלולריות מבוצע בהתאם לנהלים ולספים של ICNIRP ולכן הוא לא יותר מחותמת גומי ריקה מתוכן שמגנה על המזהמים ולא על בריאות הציבור. עליה של 10% בשנה תביא תוך זמן קצר לאסון סביבתי נוסף. כבר עכשיו אני כרגיש לקרינה נמנע מלהסתובב במרכזי הערים שם רמות הקרינה גבוהות מידי בשבילי ואני מפתח שם סדרה של תסמינים בריאותיים. כך גם רגישים לקרינה רבים, מודעים למצבם ואלו שלא מודעים למצבם.
  9. “.במסגרת ההיערכות לפרישת דור 5 בוחנים המשרדים השונים את כלל ההשלכות ועוקבים כל העת אחר מחקרים רלוונטיים בארץ ובעולם וכן אחר הנחיות ארגון הבריאות העולמי בנושא זה.” – משרדי הממשלה האחרים (בריאות וסביבה) מחויבים להחלטת הממשלה לפרוס רשתות דור חמש ולהכבדת החשיפה. גם אם ירצו הם לא יכולים למנוע את החשיפה או את הפריסה. כמו כן אף משרד ממשלתי לא מכיר באופן רשמי בהשפעות הבריאותיות של קרינת רדיו, בנזקי הקרינה, בנפגעי הקרינה, ברגישות לקרינה וברגישים לקרינה. המשרד להגנת הסביבה מאמץ תקן גבוה ולא מגן. ככלל המשרדים מחויבים לעבוד בהתאם להחלטת הממשלה ורצון משרד התקשורת לפריסה של עוד טכנולוגיות אלחוטיות וכן גם משרד הבריאות וגם משרד הגנת הסביבה הן לא יותר מחותמת גומי שנועדה להכשיר את הפריסה וליצור מצג שווא כאילו הם מגנים על בריאות הציבור. הדרך היחידה לפרוס רשתות תקשורת אלחוטיות וסלולריות שאינן מזיקות לבריאות היא על ידי הכרה בנזקי הקרינה, הכרה בנפגעי הקרינה וברגישים לקרינה, וקביעת תקני בטיחות נמוכים פי 10000 מהתקנים המקובלים היום.
  10. “.בשעות האחרונות הועלה מידע מורחב בנושא לאתר משרד התקשורת ובו מידע נוסף אודות דור 5 ובנושאים נוספים הקשורים בעניין זה – ניתן להפנות את הפניות המתקבלות אצלכם לעמוד זה.” – אכן משרד התקשורת החל במתקפת יחסי ציבור כדי לשכנע את הציבור ש”הכל בסדר עם 5G” ולאפשר למי שרוצה לפרוס טכנולוגיות אלחוטיות וסלולריות לעשות זאת במינימום התנגדות של הציבור.
    ענינו בעבר בכתיבה ביקורתית למתקפה זו, לפרסומים של המשרד והסברנו איפה המשרד טועה ומטעה. חבל שמשרד התקשורת פועל נגד הציבור ובוחר במתקפת יחסי ציבור במקום להכיר בנזקי הקרינה, להכיר בנפגעים וברגישים לקרינה ולסייע בקביעת תקנים מגנים ונמוכים פי 10000 ממה שמקובל היום, וזאת כדי להבטיח שכל פריסה נוספת לא תביא לפגיעה בבריאות הציבור ובמי מהציבור שכבר נפגע. חבל שהמשרד מעודד שימוש בטכנולוגיות אלחוטיות וסלולריות ולא מקדם את השימוש בטכנולוגיות חוטיות בטוחות יותר. נראה לי כי המשרד עושה ויעשה ככל יכולתו לפרוס עוד שלוש רשתות דור חמש ועוד תשתיות וטכנולוגיות אלחוטיות וסלולריות בהתעלמות גורפת מזנקי הקרינה הבלתי מייננת, מהנפגעים והרגישים לקרינה, ותוך כדי ניצול לרעה של התקנים הלא מגנים שנקבעו על ידי ICNIRP ומגנים על המזהמים ולא על הציבור.

אין לי ספק כי ככל שהשימוש והפריסה של טכנולוגיות ותשתיות אלחוטיות וסלולריות ימשיך ויגדל, ללא הכרה בנזקי הקרינה, ללא הכרה בנפגעים ובריגישים לקרינה וללא קביעת תקנים נמוכים פי 10000, יפגעו אנשים נוספים ויצטרפו לקהילת הרגישים לקרינה. אין לי ספק כי בצד הפגיעה בבריאות הציבור והגידול בחשיפה תגדל גם המחאה נגד הפריסה ונגד ההקרנה.

צמצמו שימוש בסלולרי ובציוד אלחוטי לפני שהשימוש יצמצם אתכם!

פוסטים קודמים לגבי הקמפיין של המשרד:

קישורים:

Amir Borenstein

מנהל האתר

כתיבת תגובה