You are currently viewing קרינה ברכבים היברידים וחשמליים
רכב נמוך וממוגן קרינה

קרינה ברכבים היברידים וחשמליים

בעיקבות כמה שאלות, היום באימייל וקישור לכתבה שאישתי שלחה לי (ראו למטה), מרגיש צורך לחזור ולכתוב כי רכבים היברידים וחשמליים פולטים בדרך כלל יותר קרינה בתדר נמוך (שדה חשמלי ומגנטי) מאשר רכבים רגילים. במדידות שעשיתי בעבר בכלי רכב היברידים ראיתי שדות מגנטיים משתנים במהירות בין 5 ל30 מיליגאוס ( למשל – https://youtu.be/tALX5h2B1kg ), בהתאם לתנאי הנסיעה.

בנוסף לקרינה בתדר נמוך יש מגוון שידורים ברכבים היום מכל ה”שכלולים” (מערכות אלחוטיות וסלולריות המורכבות ברכב). באופן כללי ניתן להגיד שרכבים היברידים וחשמליים בדרך כלל יותר משוכללים (בכל רכב שיש בו ציוד אלחוטי וסלולרי יש שידור). בטסלות למשל יש מודם סלולרי מובנה בקונסולה המרכזית. יש גם משדר לכרטיס החכם מתחת למשענת היד. שניהם פולטים קרינת רדיו רוב הזמן. ברכבים פשוטים ורגילים יש בדרך כלל פחות מערכות אלחוטיות. אבל גם ברכבים רגילים אפשר להוסיף מערכות WAZE מובנה שמבוססת על מודם סלולר ברכב. בנוסף ברוב הרכבים החדשים (והיקרים יותר) היום מתקינים גם מערכת איתור בעלת מודמים סלולריים ויש מערכות WIFI ובלוטות’.

מה עושים?

חוששים אבל משתמשים?

אם אתם רק חוששים אבל במהלך היום יום שלכם אתם משתמשים בסלולרי ובציוד אלחוטי, ישנים על מיטות חשמליות ואין לכם מד קרינה, אז אני לא בטוח כמה הרכב יוסיף לכם חשיפה. כנראה שאתם נחשפים לקרינה בלתי מייננת גם בבית, גם במשרד וגם ברכבים שלכם. אולי זו הזדמנות לשקול מחדש את מדיניות השימוש שלכם בסלולרי ובאלחוטי, לרכוש מד קרינה ביתי מהיר ולאמץ את צמצום החשיפה כדרך חיים.

מודעים לסיכון ומצמצמים?

מודעים לסיכון הבריאותי של חשיפה לקרינת רדיו ושדה מגנטי וחשמלי בתדרים נמוכים? במקרה כזה, במיוחד אם כבר עשיתם צעדים לצמצום חשיפה בשימוש בסלולרי , בבית ובעבודה, כדאי לקחת מד קרינה ביתי מהיר ולמדוד כל כלי רכב שאתם רוצים לרכוש. אז תוכלו לבחור רכב על פי מצב החשיפה בו. כמו כן אם כבר יש לכם רכב בעייתי תוכלו לאתר את השידורים בתוך הרכב ולכבות לפחות חלק מהם.

רגישים לקרינה?

כמובן לבדוק לפני ואחרי רכישה. לבחור רק רכב בו אפשר לכבות את כל השידורים ואין בו חשיפה לשדה מגנטי בתדר נמוך (2-4 מיליגאוס על הכיסא זה סביר) . למעשה אני לא חושב שרכב היברידי או חשמלי יכול להיות טוב לרגישים לקרינה.

למעשה לרגישים לקרינה בדרך כלל לא יספיק רק לבחור רכב נמוך קרינה בלי שידורים. אני כרגיש גם מיגנתי (מפני קרינה מאנטנות סלולריות) את הרכב נמוך הקרינה שלי, וגם אני משתמש במיגון אישי בכל נסיעה מחוץ לעיר.

האם אפשר למגן?

במקרה של רכבים מיגון השדה המגנטי ברכב הוא כמעט בלתי אפשרי (אפשר להוריד לא ניתן להפוך לטוב).

הפתרון צריך להיות ברמת התכנון של הרכבים החשמליים וההיברידים ובמיקומם ברכב. גם מבחינת השידורים ברכב ניתן פשוט לאפשר כיבויי שלהם. כך מי שירצה שימוש וחשיפה יוכל, ומי שירצה רכב בלי קרינת רדיו-סלולר-אלחוטי , גם יוכל. אבל כל עוד מתעלמים מנזקי הקרינה ומרגישים לקרינה, אפשר להמשיך למכור לציבור שלא תמיד מבין על מה מדובר ומה יכולות להיות ההשלכות וירוץ לרכוש רכבים מקרינים ומשדרים.

קישורים נוספים

הכתבה – https://www.ynet.co.il/health/article/rk7zehmos

על קרינה ברכבים – https://www.norad4u.co.il/emf-sources-h/emf-in-cars/

צמצום חשיפה ברכבים – https://www.norad4u.co.il/emr-reduction-h/minimizing-exposure-in-your-carh/

רכב נמוך וממוגן קרינה
רכב נמוך וממוגן קרינה

כתיבת תגובה