סיכום מאמרה של ברברה קופל על קרינת רדיו ,”סיכונים אלחוטיים” (WIRELESS HAZARDS” – חלק א’ – המסר של התעשיה “הסלולרי בטוח”

בחודש דצמבר 2020, לקראת סוף השנה, פורסם בעיתון THE WASHINGTON SPECTATOR, תחקיר של הכתבת החוקרת ברברה קופל (Barbara Koeppel) לגבי קרינת רדיו, מחקר על השפעות בריאותיות, השפעות התעשיה על המחקר והשתלטות על גופי תקינה ויעוץ, כמו גם מדענים בעלי ניגודי עניינים על הקונצנזוס, על המדיה ועל גופים בממשל, תוך כדי שידור חוזר ונשנה של מסר מרגיע שמאפשר ומקדם את המשך השימוש והפריסה בטכנולוגיות אלחוטיות וסלולריות לא בריאות. זאת בעוד תקני הבטיחות הקיימים אינם מגנים על בריאות הציבור ובצל דיווחים על נפגעים ומחקרים אצמעיים שמראים נזקים ותחלואה.

קישור – https://washingtonspectator.org/wireless-hazards/

תמונת השער מהמאמר המקורי –
https://washingtonspectator.org/wireless-hazards/

תקציר בעברית

לטובת קוראינו נסכם ונתרגם לעברית חלקים מהמאמר.
בשל אורך המאמר נעשה זאת בכמה פוסטים נפרדים.
חלק א – “המסר של התעשייה – השימוש בסלולרי בטוח” – הרי הוא לפניכם
חלק ב- “רגולטורים שבויים של התעשיה”
חלק ג – “העיתונות הנאמה”
חלק ד – “השפעת התעשיה על המדע”
חלק ה – “חברות הביטוח, מדינות, מחוזות ומדענים המודעים לסיכון”
חלק ו ואחרון – “מה לעשות כדי לצמצם חשיפה לקרינה”

הקדמה – המצב בארץ

גם בארץ יצרה לה התעשייה הסלולרית גוף יחסי ציבור ולובי בשם “הפורום של חברות הסלולר”. הגוף מפיק תעמולה ומשדר את המסר של התעשיה (הסלולרי בטוח וצריך כמה שיותר אנטנות, שגם הן בטוחות”). מסר זה מהודהד על ידי גופי הממשל, בניהם גם המשרד להגנת הסביבה. עד כדי כך שהאחרון משתמש בסרטונים ומידע שהופק על ידי הגוף הראשון (למשל זה בכנס זום שהתקיים בשנת 2020 לגבי הפריסה של דור חמש בסלולר).

חלק א – המסר של התעשייה, בעבר ובהווה, הוא שהשימוש בסלולרי בטוח.

(Alasdair Philips) אלדשייר פיליפס, מהנדס אלקטרוניקה בריטי, מספר כי כ2000 מחקרים מספרים תמונה פחות אופטימית. מחקרים אלו מראים על קשר וקידום סרטנים שונים אצל משתמשים בסלולר.

Robert Kane פרסם ספר בשנת 2001 “טלפון סלולרי – רולטה רוסית”. רוברט תכנן וביצע בדיקות לציוד אלחוטי של מוטורולה וחברות אחרות החל מ1980. לדבריו חברות הסלולר ידעו כי המוצרים שלהם יכולים לפגוע ואף להרוג, אבל כמו במקרה של תעשיית הטבק, אסבסט, דלק מאובנים שמרו על זה בסוד.
מציין מאות מחרים משנות החמישים של המאה העשרים, שמצאו כי קרינת רדיו ברמות נמוכות גורמת לנזקים לDNA לרקמות, עובדן זיכרון, עובדן יכולות מוטוריות, קטרקט ועוד. רוברט נפטר מגידול בראש ב2002.

ארגון הלוביסטים של חברות הסלולרי, הCTIA, טעונ כי ציוד אלחוטי אינו גורם לסיכון בריאותי למבוגרים או ילדים”
““wireless devices do not pose a public health risk for adults or children.””
הם מודים כי הציוד פולט קרינת רדיו אבל אומרים כי חשיפה כזו יכולה לגרום רק לעלייה בטמפרטורה של רקמה ובאותה נשימה כי החשיפה מציוד אלחוטי היא בעוצמות נמוכות מידי כדי לגרום לשינוי זה.
כמו כן, מספרים בCTIA כי הקשר בין החשיפה לסרטן או מחלות כרוניות הוא יציר הדמיון של כמה חוקרים קולניים מהשוליים.

אפילו תוצאות מחקר הNTP (שהראה יותר סרטנים, יותר נזקים לDNA, יותר תנאים קדם סרטנים, משקל וולדות קטן יותר, ועוד בקבוצות שנחשפו לקרינת רדיו) לא הצליחו לפגוע בהכחשת הנזקים של התעשיה ושל גופים המושפעים על ידה.
גורמים בFDA טענו כי המחקר לא תוכנן כדי להעריך את בטיחות השימוש בבני אדם ולכן אי אפשר להסיק מסקנות מתוצאותיו. זאת למרות שלדברי ד”ר רון מלניק, אחד מעורכי המחקר, הFDA הוא זה שביקש ביצוע מחקר על בעלי חיים. עכשיו כשיש תוצאות, הFDA אומר שתקני הבטיחות עדיין רלוונטים (למרות שהמחקר הפריך את הנחת הבסיס להם) ושהמחקר אינו מייצג את הסיכון וההשפעה על בני אדם. כאשר פנה ד”ר רון מלניק בבקשה למשוב ממדענים שעבדו עם מוטורולה נאמר לו על ידי אחד מהם “יש לנו מספיק מחקרים שלא מראים את התוצאות הללו”.
הFDA וה FCC טענו כי במחקר נחשפו העכברים לרמות גבוהות מהתקן של קרינה מהסלולרי (בחשיפה כלל גופית) וכי זו הסיבה לממצאים המוגזמים (לדעתם). זאת על אף שמחקר מקביל במכוון רמזיני באיטליה חזר על חלק מהממצאים ברמות נמוכות יותר של קרינה.
(במאמר מוסגר אספר אני כי כרגע מתוכנן מחקר שאמור לשחזר את התנאים והבדיקות של ה NTP, רק שהפעם המחקר יבוצע בליווי של כמה מדענים שבאופן עקבי טוענים שאין כל אפשרות לנזק וחשודים בניגוד עניינים. המחקר החדש אמור להכיל פחות חולדות ועכברים בכל קבוצת בדיקה. זאת לאחר שאחד הביקורות שהושמעו על ידי מכחישי נזקים על מחקר הNTP היה שאין מספיק נבדקים בקבוצות).

מדוע אם כן מסרבית התעשיה וגורמים אחרים להכיר בנזקים ?
האם זה הכסף?
כך לפחות אומר גרי פיליפס , ביוכימיאי , ראש מרכז מחקר באוניברסיטת קולורדו. השוק שווה מיליארדים. בשנת 2018 היה שווה חצי טריליון דולר.

התעשיה מצליחה מאוד בהבטחה כי המסר שלה יהדהד בצורה ברורה ולמרחק גדול. הכיסים העמוקים של התעשיה מגיעים לכל השולחנות הנכונים בעולם, אם זה לסוכנויות איכות סביבה לאומיות, ארגוני תקשורת, וגופים מדעיים המנהלים את המיס אינפורמציה.

מיליוני הדולרים של התעשיה מחליטים איזה חוקר יקבל ימומן, לאיזה חוקר יפסק המימון, את מי יצטטו ואת מי יכפישו, מי ממנהלי הסוכנויות יידרש להגיע לבירור במשרדי החברות ולמשרדי עורכי הדין שלהם, ואת אלו רשויות יקחו עורכי הדין של החברות לבית המשפט.

בעת הזו התעשיה , והמגבים אותה , יוצרים הייפ לגבי הדור החדש בסלולרי (תשתית וציוד קצה), דור חמש. בעיתונים ובטלוויזיה נאמר לנו שדור חמש ישנה את החיים שלנו מהקצה לקצה עם מהירויות גבוהות יותר עבור סטרימיניג ועבור ציוד קצה שיתקשר לציוד אחר (IOT).
הפרסומות גם מספרות לנו שדור חמש יוסיף עוד 500 מיליארד דולר לכלכלה האמריקאית. ווריזיון אף טוענת כי דור חמש בסלולר יאפשר לרופאים לראות את הסרטן טוב יותר.

מצד שני חוקרים מזהירים כי טכנולוגיות דור חמש תוסיף חשיפה לגלים מילימטרי בנוסף לחשיפה נוספת לקרינת מיקרוגל. בגלל שדור חמש (גלים מילימטרים) יכולים לנוע רק מרחקים קצרים יחסית, יש להתקין אנטנות ומגדלים כל 100 -200 מטר, מה שיגדיל לדברי פילפס אלדשייר את החשיפה באופן אקספוננציאלי.
ד”ר ג’ואל מוסקוביץ, מנהל המרכז לבריאות המשפחה והקהילה, באוניברסיטת קליפורניה בברקלי, אומר כי בגלל שהטכנולוגיה חדשה, אנחנו לא יכולים לדעת לגבי נזקים בריאותיים ארוכי זמן.
אבל אנחנו כן יודעים כי גלים מילימטרים נבלעים על ידי העור, ושכבת הקרנית בעין, ושקרינת רדיו יכולה לגרום לנזק למערכת החיסון, לעצבים ולמערכת הקרדיווסקולרית.

זרוע המידע של הקונגרס ( The U.S. Government Accountability Office ) מסכימה עם הקביעות הללו אבל קברה את המידע על כך בעמוד 42 בדוח שפרסמה (חסר קישור).
באותה עת הזרוע תרמה, כמו רשויות אמריקאיות אחרות, להייפ על דור חמש, כאשר שיתפה סרטון של טום וולר, בזמנו ראש ה FCC – משרד התקשורת הפדרלי האמריקאי, שהיה בעבר ראש הCTIA, המהלל את דור חמש ולא אומר דבר על הסיכון הבריאותי.

בהתאם לקצב התופים של התעשייה, יש פער עצום בין דעת המזהירים למודעות הציבור. רק 5% מהציבור הבוגר האמריקאי חושש מנזקים בריאותיים שיכולים לגרום הסלולריים .
בשנת 2019, ל 53% מתחת לגיל 12, ול84% מהנוער בארה”ב, היו טלפונים סלולריים.

בנוסף, לא הרבה יודעים, אבל כאשר משתמשים בסלולרי במקום בו הקליטה נמוכה, הוא משדר יותר חזק. כך אומר פילפס אלדשייר.( במאמר מוסגר – אוכל להוסיף שהעובדה נכונה וכבר ראיתי את זה קורה על ידי שימוש במד קרינה כדי לבדוק כמה קרינה פולט הסלולרי במצבים שונים. אבל בעוד אני ופילפס אומרים שצריך להסביר לציבור לא להשתמש בסלולרי במקומות בהם הקליטה נמוכה , למשל ברכב, בתוך מבנים, מקלטים, מעליות, מרתפים ועוד, התעשיה דורשת לפרוס ולהתקין עוד ועוד אנטנות סלולריות כדי להציף את כל הסביבה בקליטה=קרינה, כך שהסלולרי ישדר פחות חזק (כי יהנה מקליטה גם במקלט, במקלחת או בחדרים פנימיים) אבל במחיר שכל הסביבה תהיה רוויה בקרינה מהאנטנות הסלולריות).

לפי המאמר התעשיה לא מזהירה את הציבור משימוש בסלולרי במקומות עם קליטה נמוכה, אבל מזכירה לציבור להרחיק את הסלולרי בן 5 ל20 מ”מ מהגוף.

ד”ר מוסקוביץ אומר שהוא ומדענים אחרים למעשה לא יודעים באיזה מרחק בטוח להיות מהסלולרי. בבית הוא משתמש בטלפון קווי וכאשר הוא בחוץ הוא נושא את הסלולרי בתיק.

המסר של התעשיה הוא זה שמקובל על ידי רוב הגופים.

מדען שכותבי המאמר פנו אליו, ואשר ביקש להישאר בעילום שם, אמר כי פנו אליו מוועדה מקומית שדנה בנושא פריסת הדור חמש. כאשר ניסה לספר להם על הסכנה האפשרית מפריסה של מאות אלפי אנטנות סלולריות, הם לא היו מעוניינים לשמוע. הם הסתכלו רק על החומרים שהתעשייה סיפקה להם, בהם נטען שהסכנה הגדולה ביותר מסלולריים הוא שימוש תוך כדי נהיגה.

כאשר גוף מחקר בריטי – U.K. National Radiological Protection Board הזהיר בשנת 2000 כי אנשים צריכים לבצע שיחות קצרות בלבד, ולהשתמש באוזניות ודיבוריות, התעקשו בFCC והFDA להסביר כי המחקר הקיים לא מראה שום סכנה (השמעת דעה מנוגדת כדי לזרוע ספק).

בישיבה שהתקיימה בוושינגטון הבירה, בה נכח כותב הכתבה, חברי הפנל היו מחוקקים ואנשי תעשיה. הם לא דיברו על השפעות בריאותיות. כאשר נשאלו בשלב השאלות והתשובות בדיון לגבי האפשרות לנזקים בריאותיים, התשובה הייתה ש”אין כאלה”.

המשך בפוסט הבא בסדרה.

מאמרים רלוונטים באתר

Amir Borenstein

מנהל האתר

כתיבת תגובה