צמצום חשיפה לקרינה ברכבים

מבוא

רובנו מבלים שעות רבות בשבוע בנסיעה או נהיגה ברכב. מכוניות הן מכונות בעלות מערכות חשמליות ואלקטרוניות. מערכות אלו פולטות שדות מגנטים וחשמליים בתדר נמוך, וחלקן אף פולטות קרינת רדיו.  בנוסף לכך בעת נסיעה ברכב אנחנו מכניסים לתוכו ציוד סלולרי ואלחוטי אישי (למשל טלפון חכם) ונחשפים לקרינה מציוד זה. כמו כן אנחנו נחשפים לקרינה בלתי מייננת מהסביבה בה אנחנו נהוגים, אם זה מאנטנות סלולריות בצד בדרך או קווי מתח גבוהה החוצים או נמצאים ליד הכביש. 
צמצום החשיפה לקרינה בלתי מייננת ברכבים חשוב במיוחד לרגישים לקרינה אלקטרומגנטית. המשמעות של חשיפה לקרינה זו עבורם היא הופעת תסמינים ופגיעה ביכולת הנהיגה והתפקוד לאחר סיום הנסיעה.
כדי לצמצם את החשיפה לקרינה בלתי מייננת בעת הנסיעה והנהיגה ברכב, אני ממליץ על ביצוע הצעדים המובאים בעמוד זה, את רובם ככולם אני מייסם בעצמי.
בזכות כך שאני מכיר את נזקי הקרינה, אני בעצמי נפגע ורגיש לקרינה, ההמלצות שלי מחמירות יותר מהמלצות של אחרים.
אבל ראשית אני ממליץ לקרוא את המאמר קרינה ברכבים   ולראות את הסרטון (באנגלית) - https://youtu.be/wJ7Guj1eH2U



לפני רכישת הרכב

  1. בדקו את רמות הקרינה ברכבים שאתם רוצים לרכוש, לפני הקנייה, על ידי שימוש במד קרינה ביתי.
    הבדיקה צריכה להתבצע גם לקרינה בתדר נמוך (ELF) וגם לקרינת רדיו (RF). 
    בדקו את הרכב כאשר הוא עומד במקום ללא חשיפה לקרינה סביבתית ובעת נסיעה (צריך שני אנשים , אחד נוהג ואחד בודק).
  2. בכל הקשור לקרינה בתדר נמוך, בדקו במיוחד את אזורי הישיבה, אזורי הרגלים, קורות הרכב.
  3. בכל הקשור לקרינת רדיו סרקו את פנים הרכב ונסו לזהות אביזרים ומערכות המשדרות  מידי פעם או כל הזמן.
  4. אני ממליץ לבחור ברכבים בהם רמות הקרינה בתדר נמוך הן הנמוכות ביותר. 
  5. בשנים האחרונות כל הרכבים אותם רכשתי ובהם נהגתי או נסעתי, הראו רמות קרינה בסביבות 2 מיליגאוס  על המושבים ופחות מ10 מיליגאוס בדוושות. 
  6. יש לציין כי לאחרונה אימץ המשרד להגנת הסביבה פרוטוקול בדיקה חדש לכלי רכב. פרוטוקול בדיקה זה מתבצעות מדידות באזור הרגלים, ישבן(10 ס"מ מעל המושב), ראש. אבל נמדדות במתארי שימוש מאוד מוגבלים (רלוונטי מאוד ברכבים היברידיים) תוצאות המדידות ממוצעות כך שהתוצאה הסופית כמעט תמיד "תקינה".  אני מציע למי שמודע לנזקי הקרינה הבלתי מייננת ולמי שכבר סובל ממנה לא להסתפק בנתוני הקרינה הללו שהמשרד מפרסם אלא לבדוק בעצמו ולהחליט בעצמו לכמה קרינה, איפה ומתי הוא מוכן להיחשף. לביקורת על הפרוטוקול החדש לחצו כאן...

    קרינה נמוכה באיזור הדוושות בעת שהרכב מונע
    בתמונה למעלה - רמות קרינה נמוכות באזור הדוושות בעת שהרכב מונע

  7. בשנים האחרונות וידאתי בכל רכב שאני מתכוון לרכוש כי בכל הציוד האלחוטי המשולב ניתן לכבות את השידור האלחוטי או שניתן להחליפו בציוד חוטי לא משדר ולא מקרין.
    ציוד שלא ניתן לכיבוי החלפתי בציוד חוטי או כזה שניתן לכבות בו את השידור. 
    למשל החלפתי את מערכת האבטחה של הרכב במערכת ללא רכיבים אלחוטיים. 
    למשל הסרתי התקנה של דיבורית בלוטות' והתקנתי במקום טלפון סלולרי קבוע עם אנטנה חיצונית. 
  8. על רכבים בהם היה משולב ציוד אלחוטי מובנה שאינו ניתן לניתוק או החלפה, או שההחלפה נראתה לי יקרה ומורכבת מיידי, פשוט וויתרתי. 
    ממליץ בנושא זה להתייעל עם חשמלאי רכב או מתקין מערכות אלקטרוניות ברכבים, אשר מכיר את נושא הקרנה ושאתם סומכים עליו.

    בתמונה - לחצן התנעה וכיבוי מנוע מבוסס טכנולוגיה אלחוטית

    בתמונה - לחצן התנעה וכיבוי מנוע אלחוטי המותקן ברכבים רכבים, עדיף רכב בלי,
     בהתאם להבנתכם את המסוכנות של הקרינה ובהתאם לרגישותכם.

צעדים לצמצום חשיפה בתוך הרכב

  1. לאחר הרכישה בדקו שוב את רמות הקרינה בתוך הרכב. גם קרינת רדיו (RF) וגם שדה מגנטי וחשמלי בתדר נמוך( ELF). 
  2. וודאו כי רמות החשיפה שלכם לשדה מגנטי בתדר נמוך נמוכות מ2 מיליגאוס באזור הכיסא, ראש, חזה, ונמוכות מ10 מיליגאוס באזור הרגליים. 
  3. כבו את כל השידורים האלחוטיים והסלולריים מהמערכות הסלולריות והאלחוטיות ברכב.
  4. מערכות שלא ניתן לכבות בהן את השידור האלחוטי והסלולרי אני ממליץ להחליפן במערכות חוטיות או כאלה שניתן לכבות בהן את השידור. 

    מערכת בלוטות מקרינה ומשדרת בתוך הרכב
    בתמונה - מדידת קרינת רדיו ממערכת בלוטות' קבועה ברכב.

  5. כבו ציוד אלחוטי שהבאתם לתוך הרכב (או הפסיקו את השידור ממנו). 
  6. כבו את הטלפון בסלולרי (ניתן להכניס למצב טיסה). 
  7. התקינו מערכת בידור הכולל מערכת GPS פסיבית שתאפשר לכם ניווט GPS ללא חשיפה מיותרת לקרינת רדיו (כמו במקרה של שימוש באפליקציות ניווט בסמארטפון. 

    מערכת בידור הכול ניווט GPS פסיבי וללא קרינה
    בתמונה - מערכת בידור לרכב הכוללת ניווט GPS פסיבי ואשר ניתן לכבות בה כל שידור

צעדים מיוחדים לרגישים לקרינה 

  1. השתמשו בכובעים מבד חוסם קרינת רדיו כדי להגן על הראש והצוואר מפני קרינת רדיו המגיעה בעיקר מחוץ לרכב (זיכרו כי אין לחולל קרינת רדיו בתוך הרכב).
    ממליץ במיוחד על שימוש בכובע פטרול ליגיונר מבד חוסם קרינת רדיו

    כובע פטרול ליגיונר מבד חוסם קרינת רדיו
    בתמונהכובע פטרול ליגיונר מבד חוסם קרינת רדיו

  2. השתמשו בגקט או צעיף גדול מבד חוסם קרינת רדיו כדי להגן על חלק הגוף העליון מקרינה המגיעה מבחוץ.

    צעיף מבד חוסם קרינת רדיו
    בתמונה - צעיף רחב מבד חוסם קרינת רדיו 

    בתמונה - גאקט מבד חוסם קרינת רדיו
    בתמונה - ג'קט מבד חוסם קרינת רדיו

  3. התקינו ציפוי חלונות חוסם קרינת רדיו על צידם הפנימי של חלונות הרכב.
    על פי החוק הישראלי מותרת התקנה על חלונות הצד מאחור.
    המיגון של החלונות, גם אם חלקי, יביא להורדת רמות החשיפה לקרינת רדיו בתוך הרכב שמקורן בקרינה חיצונית מאנטנות סלולריות. 


    מיגון חלונות הרכב מפני כניסה של קרינת רדיו מאנטנות סלולריות על ידי ציפוי פנימי לחלון
    בתמונה - מיגון חלונות הרכב מפני כניסה של קרינת רדיו מאנטנות סלולריות על ידי ציפוי פנימי לחלון




דפים נוספים באתר על צמצום חשיפה לקרינה