האם השימוש בסלולרי ובציוד אלחוטי גורם לכם לכאבים?

רבים היום כבר מרגישים כאבים ותסמינים בעת שימוש בטלפון סלולרי או ציוד אלחוטי. בדרך כלל התסמין הראשון הוא כאבי ראש בעת שימוש בסלולרי. לעיתים מרגישים גם תסמינים אחרים כגון תחושת רטט, קצב לב משתנה, חום מקומי ועוד. בחלק מהמקרים הסיבה היא החשיפה לקרינה בלתי מייננת מהציוד האלחוטי והסלולרי. חשיפה זו תלויה באופן השימוש במוצרים האלחוטיים והסלולריים אבל קודם כל חשוב מאוד שנבין אם זו אכן הבעיה.

האם התסמינים מקורם בחשיפה לקרינה?

1. האם התסמינים מופיעים בעת שימוש בסלולרי ובציוד אלחוטי, בעיקר בעת הצמדה לגוף או לראש, בעיקר לאחר שימוש ארוך יחסית?
2. האם כאשר אתם לא נמצאים בקרבת סלולרי או ציוד אלחוטי התסמינים דועכים או נמוגים?
3. האם שימוש באוזניה או ברמקול בעת שיחה בסלולריי מקלים את התסמינים או מעכבים את הופעתם?

אם התשובות לשאלות הללו הן “כן” , מתחזקת הסברה כי אתם אכן סובלים מהקרינה הנפלטת מהסלולריי ומציוד אלחוטי!

רוצים להיות יותר בטוחים יותר? בצעו את ה“אבחון העצמי” באתר “ללא קרינה בשבילך”

headache-1223992

באיזו קרינה מדובר?

ניקח לרגע את הסלולרי כדוגמה, זאת מכיוון שהשימוש בו הוא הרווח ביותר היום. הקרינה הנפלטת מהסלולרי לצורף קיום התקשורת היאקרינת רדיו, סוג של קרינה בלתי מייננת (בדרך כלל בתדרים בין 800MHz ל 2100MHz ברשתות סלולריות ועד 5GHz ברשת הWIFI).
בנוסף לכך המכשיר הסלולרי מפיק גם שדות מגנטיים וחשמליים בתדרים נמוכים מאוד ותדרי ביניים. זאת בגלל היותו מכשיר חשמלי-אלקטרוני מורכב בעל רכיבים בהם זורם זרם וקיים מתח חשמלי ומבוצעות פעולות אלקטרוניות רבות ומורכבות.  גם שדה מגנטי וחשמלי בתדרים נמוכים ותדרי ביניים הם סוגים של קרינה בלתי מייננת.

החשיפה לקרינה תלוייה במשך החשיפה, בעוצמת הקרינה מכל סוג, בפיזור הקרינה על ציר התדר, בקרבת המשתמש לרכיבים פולטי הקרינה ובעוצמת הפיליטה מרכיבים אלו (ראו בהמשך).

antenna-cell-tower-cellphone-masts-270286.jpg

האם החשיפה לקרינה זו מסוכנת?

הקונצנזוס – “לא מסוכן”

הקונצנזוס הקיים כיום מחזיק בדעה שחשיפה לקרינה בלתי מייננת זו ברמות שלא גורמות לחימום אינה מסוכנת מיידית. חימום(של רקמות בגוף) הוא למעשה התנאי היחיד הנבדק לצורך תקינה של ציוד שידור אלחוטי או סלולרי, הן אנטנות סלולריות והן ציוד סלולרי אישי או ציוד אלחוטי ביתי. כלומר כל עוד לא נרשם בבדיקה שהקרינה יכולה לחמם את המודל המדמה גוף או ראש אנושי, הכל בסדר מבחינת התקינה והמכשיר תקין וניתן לשווקו. קונצנזוס זה משרת את התעשייה בכך שהתקנים שנקבעים על פיו מקלים מאוד את הפריסה והשיווק של תשתיות וציוד אלחוטי וסלולרי.

לצערי הרב, רוב הרופאים כיום (2024) עדיין לא מודעים לנזקים של קרינת רדיו בפרט ושל קרינה בלתי מייננת בכלל, ולכן בהחלט אפשרי שאם תתלוננו באוזניהם על התסמינים בעת שימוש בסלולרי או בציוד אלחוטי אחר, הם יאמרו לכם שהדבר בלתי אפשרי, זאת בהתבסס על הידע שהוקנה להם בלימודיהם.

מחקרים – “לא בריא”

לעומת זאת, ידוע כבר היום עלמנגנוני נזק ביולוגיםשגורמים בין השאר לנזק לDNAפגיעה במחסום דם מוחיצירת רדיקאלים חופשיים, שיבוש מערכות תקשורת בתאפגיעה בשכבת המיאלין סביב העצביםשינויים בצריכת גלוקוז במוח ומנגנוני נזק נוספים.

מחקרים נוספים מחזקים את היותה של קרינת רדיו גורם ומקדם סרטן. מדובר במחקרים שבהם נחשפו תרביות ביולוגיות והן בעלי חיים ובמחקרים אפידימיולוגיים על בני אדם. סרטן הוא כמובן לא הבעיה היחידה בחשיפה לקרינה מהסלולרי ומציוד אלחוטי. הקרינה הזו נקשרה גם להפרעות התנהגות, הפרעות קשב וריכוז, הופעת תסמינים של כאבי ראש, בעיות זיכרון, פגיעה בפוריות ועוד.

קרינת רדיו הוכרזה  על ידי ארגון הבריאות העולמי בשנת 2011 כ’מסרטן אפשרי בבני אדם‘. לאחרונה מתחזקים הקולות הדורשים לעדכן את ההגדרה ל’מסרטן ודאי‘, זאת בשל הופעת מחקרים חדשים המחזקים את ההוכחות כי החשיפה לקרינה זו גורמת ומקדמת סרטן.
שדה מגנטי בתדר נמוך הוכרז על ידי ארגון הבריאות העולמי בשנת 2001 כמסרטן אפשרי בבני אדם. זאת על סמך מחקרים שהראו שבחשיפה כרונית לקרינה מעל 2 מיליגאוס עלה פי שניים הסיכון לסרטן דם בילדים.

לדף המחקרים באתר “ללא קרינה בשבילך” לחץ כאן…

התמונות הבאות הן מתוך כמה מחקרים מובילים על מנגנוני נזק של קרינת רדיו

מה ניתן לעשות כדי לצמצם את החשיפה ואת התסמינים?

למרות שכיום נהוג לחשוב שקרינה בלתי מיינת קיימת כבר בכל מקום, בדרך כלל רוב החשיפה לה היא מציוד אלחוטי וסלולרי אישי. לכן ניתן בקלות יחסית לצמצם חשיפה לקרינה על ידי הפסקת השימוש בציוד זה. ניתן לעשות זאת בצורה מדורגת – ראשית את הצעדים הפשוטים והקלים לביצוע, ולאט לאט כדאי לסגל צעדים נוספים מורכבים יותר כדי לצמצם את החשיפה עוד יותר על מנת להקטין את הסיכון להרעה במצב הבריאותי והרעה בתסמינים שכבר מופיעים.

במקרה שאתם גרים מול אנטנה סלולריות יתכן שקרינת הרדיו מגיעה ונכנסת גם לביתכם. כדי לצמצמה יש ראשית למדוד את הקרינה, לזהות נקודות חדירה, ולמגן אותן כך שהקרינה לא תחדור אל ביתכם או שתחדור בעוצמה מופחתת.

אבל ראשית באו ננסה להגדיר במה תלויה החשיפה לקרינה.

ממה מורכבת חשיפה לקרינה?

1. זמן החשיפה (כמה שניות בדקה, כמה דקות בשעה, כמה שעות ביממה וכמה ימים בשבוע יש חשיפה לקרינה)
2. עוצמת הקרינה (רמות החשיפה במיקום מסוים, בשעה מסוימת, בתנאים מסוימים)
3. מספר מקורות הקרינה (פיזור הקרינה במרחב הגאוגרפי)
4. מספר התדרים בהם יש שידור בו זמנית (פיזור הקרינה על מישור התדר).

design-desk-display-313690 (1).jpg

צעדים עקרוניים לצמצום חשיפה לקרינה

1. הפעלה נכונה של ציוד התקשורת כך שזמן החשיפה, מספר השידורים על מישור התדר ורמות הקרינה יהיו נמוכות יותר (למשל הגדרת סלולרי לדור שלישי בלבד, כיבוי WIFI, תקשורת נתונים ובלוטות’).
2. הגדלת המרחק ממקור הקרינה כך שעוצמת החשיפה תרד (למשל שיחה בסלולרי על ידי דיבור ברמקול או אוזניה חוטית עם צינורית אוויר, והרחקת המכשיר הסלולרי מהגוף).
3. העדפה של ציוד תקשורת ומחשבים שאינו משדר ואינו פולט קרינה כך שמספר המקורות יצתמצם (למשל שימוש בטלפון קווי חוטי, ובמחשבים המחוברים לרשת החוטית, הוצאת ציוד אלחוטי מהבית והחלפתו בציוד חוטי, הפסקת השימוש בתנור מיקרוגל וציוד אחר הפולט קרינת רדיו).

adolescent-adult-beautiful-272760.jpg

צעדים אופרטיבים ספציפיים לצמצום חשיפה לקרינה

1. במקרה שאתם כבר מרגישים את הקרינה כדאי להשתמש בסלולרי או בציוד אלחוטי במצבי חירום בלבד.

2. בעת דיבור בסלולרי, השתמשו בדיבורית חוטית עם צינורית אוויר או ברמקול, והרחיקו את הסלולרי מהראש ומהגוף.

3. בסלולרי כבו את הרשת האלחוטית (WIFI) ואת תקשורת הנתונים רוב הזמן. הפעילו רק כאשר יש צורך וכבו בסוף השימוש (ראו הסברים בתאר “ללא קרינה בשבילך” – כיבוי תקשורת נתונים באייפוןכיבוי תקשורת נתונים באנדרויד).

הגדירו בסלולרי שימוש ברשת דור שלישי UMTS על פני רשת דור רביעי LTE .

4. פרסו בבית טלפונים חוטיים קוויים במקום טלפונים אלחוטיים.

5. כבו את פונקציות האלחוט בראוטר ובמחשבים. חברו את רשת המחשבים בבית על ידי שימוש בכבלים חוטיים בלבד.

6. כבו את פונקציות התקשורת האלחוטית במוצרים חשמלים ואלקטרוניים כדוגמת טלווזיות חכמות, מדפסות, מזגנים חכמים, וכל ציוד חשמלי ובתי נוסף. במקרה שלא ניתן לעשות זאת שיקלו החלפת המכשיר במכשיר ללא יכולות אלחוטיות וללא קרינה מיותרת.

7. נתקו מכשירי חשמל שאינם בשימוש מרשת החשמל (יאפשר גם חסכון מסוים בחשמל).

8. אל תעשו שימוש בטלפון סלולרי בתוך מעלית, מקלט, מרתף, חניונים, מכוניות, אוטובוסים, רכבות, ומקומות סגורים אחרים בהם הקליטה נמוכה במיוחד,  וכיוצא בזה.

9. הסתייעו במד קרינה כדי “לראות את הקרינה” ולהבין את החשיפה שלכם לקרינה וכדי לצמצמה צמצום נוסף ככל הניתן.

לחצו כאן למדריך צעד צעד לצמצום חשיפה ראשוני באתר “ללא קרינה בשבילך”
לחצו כאן לצעדים נוספים והסברים מקיפים בפרק “צמצום חשיפה” באתר “ללא קרינה בשבילך”

airplane-blur-close-up-1350617

למידע נוסף

מעבר חזרה לקווי – https://www.norad4u.co.il/guidesh/return2wired/

מדריך התמודדות ראשונית עם רגישות לקרינה – https://www.norad4u.co.il/guidesh/short-process/

צמצום חשיפה לקרינה בשימוש בסלולרי – https://www.norad4u.co.il/emr-reduction-h/using-the-mobile-phone-h/

קבוצת הפיסוק של האתר “ללא קרינה בשבילך” – https://www.facebook.com/groups/210964529484617/

אתר העמותה “רגישות לקרינה ישראל” ע.ר. 580630150

קבוצת הרגישים לקרינה בפיסבוק

קרדיטים

האתר הוקם על ידי עמיר בורנשטיין והוא אתר מקבוצת “ללא קרינה בשבילך“.

הגהות: מני בן אריה, בת ציון שלומי.

רעיון ראשוני: לביא פרצ’יק

תוגובות שהועברו מהאתר הקודם

תגובתה וסיפורה של טל
תגובתה וסיפורה של טל
תגובתה וסיפורה של נועה הסמן
סיפורה ותגובתה של נועה הסמן
תגובתה וסיפורה של גל וייס
תגובתה וסיפורה של גל וייס

כתיבת תגובה