השימוש בסלולרי בכיתות ובבית הספר אמור להיות אסור, זאת על פי הוראות משרד החינוך עצמו, בגיבוי פרופ’ סיגל סדצקי, והוועדות הבין משרדיות שהוקמו בנושא הקרינה בבתי הספר. נביא בפרק זה את ההנחיות והוראות משרד החינוך בנושא שימוש בסלולרי בבתי הספר ובכיתות. כמו כן נביא את מאמרים וסיכומים התומכים באיסור. יש לציין כי למרות האיסור הקיים, לא בכל בתי הספר פועלים לפיו ולא בכל מוסד חינוך אוכפים אותו. אנו מקווים כי החומר המובא כאן יאפשר לכם ההורים להוביל מהלכים בבית הספר לאיסור השימוש בסלולרי ואכיפת האיסור על ידי צוות המורים, זאת למען המורים והתלמידים כאחד.

מה הקשר?

מה הקשר בין WIFI בבתי הספר לשימוש בסלולרי?אז יש כמה קישורים.

  1. מדובר בשתי חשיפות משמעותיות לקרינת רדיו בבית הספר ובמהלך השיעור.
  2. בשני המקרים מדובר על שיטות תקשורת בריבוי תדרים ובDUTY CYCLE נמוך מה שגורם לקשיים רבים בביצוע מדידות ולכך שמדידות הקרינה בבתי הספר לא מצליחות בכלל למדוד ולהעריך את הקרינה הנפלטת הן מהסלולרי והן ממערכות וציוד ה WIFI.
  3. הפסקת השימוש בסלולרי אוו בציוד קצה אלחוטי וWIFI בבתי הספר, תביא לצמצום חשיפה משמעותית של התלמידים וצוות המורים.
  4. כמו בקרינת WIFI, גם הקרינה מסלולרי מכבידה את עומס החשיפה על התלמידים וצוות המורים. כל חשיפה לקרינה בלתי מייננת מגדילה את הסיכון להופעת תסמינים של רגישות לקרינה. מכיוון שרגישות לקרינה היא נרכשת, גם ילדים ומורים שאינם רגישים היום לקרינה יכולים להתחיל לפתח תסמינים ולהפך לרגישים לקרינה ככל שהחשיפה תגדל. לכן יש צורך לצמצם את החשיפה ככל הניתן. איסור שימוש בסלולרי בבית הספר יאפשר זאת.
  5. כמו בקרינת WIFI, גם לשימוש בסלולרי יש השפעה קשה על היכולת של ילדים רגישים לקרינה לפקוד את הכיתה וללמוד בה ללא השפעות ביולוגיות. יש להנגיש את מערכת החינוך לילדים רגישים לקרינה. אחד מהצעדים יהיה איסור שימוש בסלולרי.
  6. האיסור בשימוש בסלולרי בבית הספר נובע מסיבות חינוכיות, חברתיות, פסיכולוגיות וחשיפה לקרינה. אנו טוענים כי כל הצידוקים באיסור השימוש בסלולרי נכונים ותקפים גם לשימוש בציוד קצה אלחוטי. לכן יש לאסור שימוש גם בסלולרי וגם בWIFI וציוד קצה אלחוטי בשטח בית הספר.אין זה הגיוני שמשרד החינוך אוסר את השימוש בסלולרי וביד שנייה מאפשר את השימוש בראוטרים וציוד קצה אלחוטי מבוסס WIFI בתוך הכיתות.
  7. לדענו שום “פדגוגיה”, “קלות בשימוש”, “זמינות”, “ניידות”, “גמישות” לא אמורות לבוא במקום או לפני השיקולים שצוינו בבסיס האיסור לשימוש בסלולרי בבתי הספר. 
  8. מעודדי השימוש ב WIFI בבתי הספר טוענים כי אם לא יהיה WIFI יגלשו הילדים בסלולרי על פני הרשת הסלולרית ואז החשיפה לקרינה תהיה לטענתם גבוהה יותר מאשר במקרה שישתמשו ברשת הWIFI. העניין הוא שזה לא תמיד נכון. השידור מהסלולרי בעת גלישה על רשת הסלולרי משתנה בהתאם לקליטה. זאת בעוד עוצמת השידור מרוב ציודי הקצה האלחוטיים הקיימים היום בטכנולוגיות WIFI הינה קבועה (אין בקרת עוצמה). לכן בחלק מהמקרים השימוש בציוד קצה אלחוטי או בסלולרי במצב WIFI ייצר יותר חשיפה לקרינה מאשר גלישה על הרשת הסלולרית. כמו כן בחשיפה צריך לקחת בחשבון את הקרינה מהראוטר האלחוטי הקיימת כל הזמן כשהראוטר דולק. 
  9. כמו כן המצב בשטח הוא שבכל מקרה שאין איסור שימוש בסלולרי בכיתות ובבית הספר, וכאשר איסור שימוש בסלולרי לא נאכף, משתמשים הילדים בסלולרי גם כאשר יש WIFI בכיתות (למשל על ידי חלק מהילדים העושים בו שימוש כדי להפיג את השעמום, מתחת לשולחנות, בעת השיעור ובלי קשר לקיום או אי קיום שימוש ברשת אלחוטית או אמצעי קצה אלחוטיים) וכי התקנת WIFI בבית הספר ושימוש בציוד קצה אלחוטי תביא בדרך כלל להגברת החשיפה בבית הספר ולא לצמצומה. 
    ברגע שנביא לאכיפת איסור השימוש בסלולרי בתוך בית הספר ובכיתות נביא לירידה בחשיפה לקרינה. 
  10. במקרים רבים נעשה שימוש בסלולרי במקביל לשימוש בציוד הקצה מבוסס הרשת האלחוטית – WIFI.  בכמה בתי ספר (בהתאם למגמה שמקדם ומעודד משרד החינוך עצמו) משתמשים בסלולרי גם ככלי לימודי, לפעמים על רשת הסלולר ובמקביל לשימוש בציוד קצה אלחוטי

מה נכון לעשות

כאשר מביאים את בית הספר לקבל על עצמו ולאכוף איסור בסלולרי יש לוודא כי טכנית מבוצעים צעדים שבאמת מקטינים את החשיפה לקרינה. יש להקפיד על כיבוי מלא של הסלולרי ואחסונו בתיק. אחסונו בתיק במצב “שקט” לא יביא להפסקת השידור והחשיפה ממנו משום שסלולריים חכמים משדרים רוב הזמן, גם כאשר אין גלישה או דיבור. אפשרות בטוחה יותר שחוסכת מהילדים את הפיתוי לשימוש במכשיר בשעת שיעור/הפסקה וחוסכת גם מהמורות/ים את הצורך באכיפה או חלילה הענשה/החרמת טלפונים, היא כפי שנעשה בכמה בתי ספר בארץ, כלומר, אחסון הטלפונים כבויים, בקופסא כיתתית או בתא ייעודי כשהם נעולים ונשמרים בחדר ההנהלה או בחדר בטוח המיועד לכך.

חוזרי מנכ”ל ומסמכי משרד החינוך בנושא שימוש בסלולרי בבית הספר:

חוזר מנכ”ל תשעז/1א (09/2016)

בסעיף 2.3 שב ומגדיר החוזר כי אין לעשות שימוש בסלולרי בכיתות. הגדרה זו באה בעיקבות פרסום תוצאות ראשונות של מחקר ה NTP וזאת כדי להפסיק את השימוש בסלולרי בתוך הכיתות, שימוש שהחל לפעמים כחלק מיוזמות מקומיות של מורים ובתי ספר, זאת ללא הבנה וללא תשומת לב לנושא החשיפה לקרינה:
“2.3     סוג אמצעי הקצה

פעילות פדגוגית תתבצע באמצעות מחשב או מחשב לוח (טאבלט). בשלב זה לא תאושר פעילות פדגוגית באמצעות אמצעי קצה אחר (כגון טלפון סלולרי חכם וכדומה) עד שתושלם בחינת הנושא על ידי המשרד ויפורסמו הנחיות מתאימות.”

חוזר 09/2016

קישור לחוזר – http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Applications/Mankal/EtsMedorim/3/3-6/HoraotKeva/K-2016-1-1-3-6-12.htm

חוזר מנכ”ל תשעב/1(ב), ב’ באלול התשע”א, 01 בספטמבר 2011

את גירסת הPDF של החוזר , היא הגרסה הרשמית לא ניתן למצוא יותר ברשת. ניתן למצוא ולקרא את החוזר באתר משרד החינוך – סעיף 2.2-73, “שימוש מושכל בטלפונים סלולריים” – מתוך אתר המשרדתצלום החוזר כפי שמופיע בתאר לפניכם.

חוזר מנכ''ל תשעב/1(ב)
חוזר מנכ”ל תשעב/1(ב)

חוזר המנהל הכללית – אקלים חינוכי – שימוש בטכנולוגיה 

ב”חוזר המנהלת הכלליתהוראות קבע- אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון עה/8(ב(ניסן התשע”ה – אפריל 2015  ” מופיעות הפסקות הבאות הדנות באיסור ובאכיפה:

חוזר המנהל הכללית - אקלים חינוכי - שימוש בטכנולוגיה
חוזר המנהל הכללית – אקלים חינוכי – שימוש בטכנולוגיה
חוזר המנהל הכללית - אקלים חינוכי - שימוש בטכנולוגיה
חוזר המנהל הכללית – אקלים חינוכי – שימוש בטכנולוגיה

שאלה ותשובה בנושא שימוש בסלולרי מתוך אתר משרד החינוך

מהו נוהל השימוש בטלפונים סלולרים במוסדות החינוך” מתוך אתר משרד החינוך, שאלות ותשובות

סיכום הנושא באתר “תנוד”ע”

סקירת נושא השימוש בטלפון נייד במהלך פעילות בית ספרית – אתר משרד החינוך

איסור שימוש בסלולרי על ידי עובד הוראה ועובדי חינוך

ב 5/4/2017 אמור להיכנס לתוקף איסור שימוש פרטי בסלולרי על ידי עובדי הוראה ועובדי חינוך במהלך שעות ההוראה.
קישור – http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Applications/Mankal/EtsMedorim/8/8-5/HoraotKeva/K-2017-8-1-8-5-54.htm

איסור שימוש בסלולרי על ידי עובד הוראה ועובדי חינוך
איסור שימוש בסלולרי על ידי עובד הוראה ועובדי חינוך