You are currently viewing יום המודעות הבינלאומי לרגישות לקרינה 2021
רגישות לקרינה באתר 'ללא קרינה בשבילך' - רגישים לקרינה בעולם האלחוטי והסלולרי של היום הם כמו הקנריות במכרות הפחם

יום המודעות הבינלאומי לרגישות לקרינה 2021

מקור - http://coeursdehs.fr/tag/ehs-day-2021/
מקור – http://coeursdehs.fr/tag/ehs-day-2021/

היום חל יום המודעות הבינלאומי לרגישות לקרינה (אי סבילות לקרינה בלתי מייננת). מצב בריאותי בו אדם חווה תסמינים מגוונים בעת או אחרי חשיפה לקרינה בלתי מייננת. חשיפה זו הפכה נפוצה מאוד בחיי רבים מאוד. לדוגמא ובעיקר בעת שימוש בסלולרי ובציוד אלחוטי. ככל שחולפות השנים החשיפה רק מתגברת. למרות שיפור מסוים במודעות ובהבנה של הנזקים. החשיפה רק הולכת ומתגברת עם המשך הפריסות והשימוש בטכנולוגיות אלחוטיות והסלולריות.

שלום רמות של רגישות לקרינה
שלום רמות של רגישות לקרינה, משמאל לימין, קלה -כאבי ראש בעת שימוש, בינונית – תסמינם כרונים ומוגבלות חלקית. קשה – תסמינים קשרים, מרובים ומהירים, מוגבלות מלאה.

באיזו קרינה מדובר?

הקרינה הנפלטת מציוד זה היא קרינת רדיו. סוג של קרינה בלתי מייננת. תקני החשיפה לקרינה זו, הן מאנטנות והן מציוד ביתי ואישי, אינם מגנים בריאותית אבל כן מגנים על התעשיה. התקנים מבוססים על הנחת היסוד כי לקרינה זו אין השפעות ביולוגיות או בריאותיות ועל התפיסה השגויה כי ההשפעה היחידה שלה היא חימום ברמות גבוהות. תקנים אלו הם גבוהים מאוד ומאפשרים את המשך הפריסה והשימוש אבל לא מגנים על בריאות הציבור.

זאת בעוד המציאות שונה. מחקרים רבים מראים על השפעות ביולוגיות ובריאותיות לקרינה זו, ברמות נמוכות פי 100000 מהתקנים הלא מגנים. מחקרים ממומני תעשיה מקדמים את הדעה כי הרגישות לקרינה לא נגרמת מקרינה. מצד שני מחקרים אחרים מראים על קשר בין החשיפה לקרינה ומאפשרים הבנה יותר טובה של נושא הרגישות. אנשים רבים חווים תסמינים, רובם לא מבינים את ההקשר לשימוש ולקרינה. רובם אינם מודעים למצבם. כך הם ממשיכים להשתמש, ממשיכים לסבול וממשיכים לחפש את הסיבות במקומות אחרים.

אין הכרה ממסדית, יותר אנשים נפגעים

בעוד אנשים רבים ברחבי העולם סובלים כבר מהחשיפה לקרינה זו, הנושא עדיין נמצא בדיון מדעי. מצד אחד מדענים התומכים בדעה המשרתת את התעשיה טעונים “לא הוכח”. מצד שני יותר ויותר מדענים מבינים כי הבעיה אמיתית והחשיפה לקרינה זו אינה בריאה. יותר ויותר מחקרים מוצאים השפעות ביולוגיות ובריאותיות של חשיפה לקרינה בלתי מייננת, בדגש על קרינת רדיו.

בעוד הדיון המדעי והציבורי ממשיך, יותר ויותר אנשים הופכים רגישים לקרינה. הרגישות מתחילה בהופעה של כאבי ראש, נימולים בידיים, הפרעות בקצב הלב , סחרחורות ותסמינים נוספים בעיקר בעת שימוש בסלולרי. זאת מכיוון שהסלולרי הוא מקור החשיפה הכי גדול היום של רוב האנשים. עם המשך והעמקת החשיפה, התסמינים הופכים להיות כרונים והסבל מעמיק עד שהופך לנכות תפקודת של ממש.

בעולמנו רווי הקרינה, השידורים, האלחוטי והסלולרי, רגישים לקרינה מתקשים למצוא מקום מגורים, מקום עבודה, נמוכי קרינה. הם מתקשים לנסוע בתחבורה ציבורית ואפילו ברכבים פרטיים (בכבישים מוכי קרינה עם מאות אנטנות סלולריות בצידי הכבישים ומערכות פולטות קרינה בתוך הרכבים). עמידה בטורים וקבלת שירות יום יומי, קניות, לימודים, ושהיה במרחבים ציבוריים הופכים למשימות שניתן לבצע במחיר של כאבים וחוסר תפקוד של כמה ימים.

הכרה בעולם ברגישות לקרינה
הכרה בעולם ברגישות לקרינה

הרוב לא מבין בכלל מה קורה לו

רוב הרגישים ורוב הסובלים מהחשיפה לקרינה אינם מודעים למצבם ואינם מבינים את הסיבות לו. רבים מנסים להסביר זאת לעצמם במגוון תאוריות המרחיקות אותם מהאמת ומשיפור במצבם. רבים אחרים מבצעים בדיקות רפואיות וטיפולים מיותרים אשר חלקם בעצמם פוגעים בבריאותם או מריעים את מצב הרגישות. זאת בגלל חוסר הכרה של הממסד (נכון להיום) בצורה מלאה בהשפעות הבריאותיות של החשיפה לקרינה והן ברגישות לקרינה עצמה. חוסר הכרה זה מוביל גם לפגיעה במי שכבר חולים וגם להמשך לפגיעה באנשים נוספים, עת שהפריסות הנוספות והשימוש הכבד בטכנולוגיות סלולריות ואלחוטיות הופכות להיות מראית הכל. לפעמים נראה כי האינטרס העליון הוא להרוויח כמה שיותר כסף מהטכנולוגיות המזיקות הללו, זאת על חשבון הבריאות והחיים.

גידול מתמיד במספר הנפגעים, יש מה לעשות

בעוד חברות הטכנולוגיה והסלולרי ממשיכות להרוויח, יותר ויותר אנשים יהפכו לרגישים לקרינה או ימשיכו לסבול. הקלה משמעותית במצב הרגישות לקרינה יכולה להתקיים אם הסובלים מהבעיה יבינו את המקור וינקותו בפעולות של צמצום החשיפה. אך בעין הכרה של הנושא על ידי הציבור וגופי הבריאות, הציבור, כולל רגישים לקרינה, ממשיכים להשתמש בציוד וטכנולוגיות הגורמים לו נזקים בריאותיים. יותר אנשים הופכים רגישים ומצבם של יותר רגישים הופך גרוע יותר ויותר.

הכרה, הבנה, סולידריות

יום המודעות נועד בראש ובראשונה לשנות מצבים אלו. היום נועד לעודד מודעות לנושא ולקדם הכרה של הממסד ברגישות לקרינה.

מטרה נוספת היא לאפשר לרבים יותר להבין את מצבם ואת הקשר בין החשיפה לתסמינים. מטרה נוספת היא לעודד את הציבור לבצע צעדים של הפסקת שימוש וצמצום חשיפה. למשל מעבר חזרה לטכנולוגיה חוטית, הפסקת השימוש בסלולרי ובציוד פולט קרינת רדיו. למידה של התחום וצמצום חשיפה. זאת כדי לאפשר הקלה למי שכבר נפגע וצמצום הסיכוי לפגיעה למי שעדיין לא נפגע. ככל שיותר מאיתנו נבין את הנושא ואת הקשר בין התסמינים לשימוש ולחשיפה, ככל שיותר מאיתנו נהיה מודעים למצבנו, וככל שיותר מאיתנו נחזור לתפקוד, גם אם חלקי, נוכל להשפיע יותר ולזרז את ההכרה ברגישות לקרינה ובהשפעות הבריאותיות של חשיפה לקרינה.

מטרה נוספת של היום היא סולידריות ותמיכה בין הרגישים ברחבי העולם. הרגישות לקרינה מחברת ציבורים שונים. מעמים שונים ומדינות שונות, ממגוון דתות, מעמד חברתי שונה, גילאים שונים וממינים שונים. אפילו אנשים שמאמינים כי קרינת רדיו אינה משפיעה ביולוגית או בריאותית יכולים לפתח רגישות לקרינה. הקרינה לא מפלה אף אחד, משום סוג ושיוך. התמיכה והעזרה ההדדית הן משהו שחייבים לפתח ולשפר.

מידע נוסף

על רגישות לקרינה באתר המידע – https://www.norad4u.co.il/ehs-h/
אבחון עצמי – https://www.norad4u.co.il/ehs-h/ehs-self-diagnosis/
התמודדות – https://www.norad4u.co.il/ehs-h/handling-ehs-h/
צמצום חשיפה ראשוני – https://www.norad4u.co.il/guidesh/step-by-step-emf-reduction-h/
חזרה לחוטי-קווי – https://www.norad4u.co.il/guidesh/return2wired/
סיפור הרגישות לקרינה שלי – https://www.norad4u.co.il/ehs-h/ehs-stories/no-rad-s-story-h/

על יום המודעות באתר העמותה

הקבוצה הפתוחה של רגישים לקרינה ברשת – https://www.facebook.com/groups/448006515406043/
הקבוצה הסגורה (לסובלים בלבד) – https://www.facebook.com/groups/412035635525262/

Amir Borenstein

מנהל האתר

כתיבת תגובה