ב19/9/2025 יצאתי מהבית באוטו אחד, וחזרתי אליו עם אוטו חדש (יד שנייה). תיאור אותו יום בפוסט – רכישת רכב נמוך קרינה 09/2025. למי שאין כוח לקרא את הפוסט הקודם בנושא, אומר רק שרכבתי ניסאן נוט משומשת לאחר שהגעתי למסכנה שזה רכב שיתאים לדרישות שלנו כמשפחה ושלי כנהג רגיש לקרינה. הדבר הראשון שעשיתי כאשר ראיתי את הרכב הוא לבצע בעצמי בדיקת קרינה כדי לוודא שאין קרינה בתדר נמוך (שדה מגנטי) וכדי להעריך שאפשר לכבות את כל השידורים בתוך הרכב. אחרי בדיקות הקרינה התפנתי לבדוק את הרכב מבחינות אחרות. באוטו יום סיימתי את הכל וחזרתי עם הרכב החדש הביתה.
כעת (20/11/2025), חודשיים אחרי הרכישה, אפשר לעשות סיכום ביניים ולספר מה עשיתי באוטו ומה הם הרשמים שלי מהשימוש והנהיגה בו. זאת כחלק מתהליך ישור קו מכאני, וחלק מהתליך להפוך אותו לרכב נמוך קרינה שמתאים לרגיש לקרינה שאני. סה"כ התהליך מתנהל בצודה טובה ודי מהירה. הדבר היחיד שמונע ממני להמשיך ולסיים אותו, הוא כסף. לכן אני עדיין ממתין עם חלק מהשינויים והשיפורים.
מערכות בטיחות – איום ונורא
מה שאני יכול כבר להגיד הוא שזו הפעם הראשונה שאני נוהג במכונית עם מערכות בטיחות, וזה פשוט נורא. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם ברכב היו מותקנות עוד מערכות בטיחות. הרושם שלי והחוויה שלי שהמערכות האלה מתריעות ומטרידות כל הזמן , מוציאות לי את החשק לנהוג ויותר מזה, הן מפריעות לי לנהוג.
כאשר קיבלתי את הרכב מצאתי בו מערכת מוביליאיי בגרסת הבסיס ובנוסף לזה מערכת הניווט של הרכב הייתה דולקת קבוע (כנראה ששלושת הנהגים לפני לא ידעו איך לכבות אותה והיא נדלקה כל פעם שהרכב הונע) והודיעה כל הזמן על מגבלות מהירות, נסיעה מעל המהירות המותרת (גם קמ"ש אחד מעל), מצלמות מהירות, מצלמות רמזורים, וכל מיני דברים והתראות נוספות. מאוד מאוד מעצבן.
התוצאה היתה מלא התראות והסכות דעת. עד כדי כך שנאלצתי לנסוע מאוד לאט והפכתי מטרד על הכביש, לנהגים אחרים שעקפו אותי כל הזמן. גם זמן התגובה שלי עלה והרגשתי שאני לא שולט בנהיגה.
לכן הערכה שלי שהמערכות האלה ממש מסוכנות, מפריעות בנהיגה ומטרידות. אני "סופר יוזר" ויודע לכבות ולבטל את המערכות ואת ההתרעות.. אבל רוב האנשים (כולל חכמים ממני) ימשיכו לנסוע עם המערכות האלה פועלות ומפריעות. עובדה, הרכב בן יותר מ10 שנים , וכל המערכות בו עובדות ומפריעות לנהיגה בלי שאף אחד מהנהגים הקודמים ניסה לכבות אותן או לשנות את ההגדרות כדי שיפריעו פחות.
אחרי כמה ימים למדתי איך לכבות את מערכת הניווט שלא תתחיל לפעול בכל נסיעה, ולשנות את ההגדרות שלה כדי שהיא תפריע פחות כאשר אני כן בוחר להפעיל אותה. כמה ימים אחרי זה התקנתי מפסק ביטול למערכת המוביליי. ואז הסתרר שקט ברכב. עכשיו סוף סוף אפשר לנסוע בלי הפרעות, הטרדות והסכות דעת.
עצור וסע – מפריע ומטריד
המערכת הבאה שהטרידה אותי היא מערכת "עצור וסע" שמכבה את המנוע בכל פעם שעוצרים את הרכב ליותר מכמה שניות. זה מטריד מאוד במיוחד בגלל שזה פוגע בעבודת המזגן שגם הוא מפסיק לעבוד. בנוסף למערכת לוקח שנייה להניע את הרכב, שנייה שלפעמים חסרה כאשר אתה רוצה לזנק ולהתחיל תנועה, ביחוד בכבישים הצפופים והעצבניים של ישראל.
ניתן לבטל את העצור וסע בכמה דרכים:
א. תכנות מחדש של מחשב הרכב – יקר
ב. רכישת רכיב אלקטרוני שמתחבר לכפתור הביטול והופך את המצב כך שברירת המחדל של המערכת תהיה כבוייה בכל פעם שמניעים את הרכב. פתרון כזה עולה כ120 ש"ח באלי אקספרס והוא הכי נכון. אבל לא הצלחתי למצוא רכיב מתאים לנוט. כן מצאתי לרכבים אחרים של ניסאן אבל אני לא בטוח שזה יעבוד 100% גם על הנוט שלי.
ג. ביצוע קצר במיקרוסוויץ של המכסה מנוע . ככה הרכב חושב שהוא במוסך עם מכסה מנוע פתוח ומבטל את הפעולה של מערכת העצור וסע – בסופו של דבר בחרתי לבצע את הקצר הזה גם כי זה חינם וגם כי המערכת כבר ממש שיגעה אותי. בעתיד אנסה את הפתרון השני שהוא נכון יותר.

פירוק דיבורית בלוטות' וכיבוי השידורים
כאמור הרכב הגיע עם שתי דיבוריות בלוטות'. נסעתי הביתה כאשר שתיהם עבדו ושידור (ואיך שהוא נשארתי בחיים 🙂 ).


כבר יום למחרת הקנייה, פרקתי מהרכב את הדיבורית בלוטות' שהייתה בו. הדיבורית הזו שידורה והקרינה בתוך הרכב מידי פעם. היא הותקנה במקביל ובנוסף לדיבורית בלוטות' נוספת שהייתה חלק ממערכת הבידור של הרכב.

את כל השידורים מהמערכת הבידור כיביתי באותה הזדמנות. ודאתי עם מד קרינה ביתי מהיר כי אין יותר שידורים בתוך הרכב. המערכת היחידה שמשדרת כרגע (לשנייה אחרי הדלקה של הרכב) היא מערכת הבקרה על לחץ האוויר בצמיגים. אם כי אני לא מצליח למדוד את השידור ממנה. מה שרומז שהיא אולי מותקנת במקום מרוחק, אולי בתא המנוע. ולכן לא מפריעה לי.

אקוסטיקה ורמקולים
בנוסף התקנתי בחלק מהרכב מיגון אקוסטי. השתמשתי בפלציב (חומר מאוד זול) והכנסתי אותו מתחת לפלסטטיקה של הרכב. השיפור משמעותי. פחות רעשי כביש ואיכות קול יותר טובה ברכב.
אם כבר מדברים על איכות קול, אז החלפתי את הרמקולים המקוריים של הרכב ברמקולים חדשים של RAINBOW. בגלל שאני רגיש לקרינה אני לא רוצה לשים מגברים וסאב ברכב אז היה לי חשוב שלפחות הרמקולים הקיימים ישודרגו.
למי שמעוניין לראות את תהליך ההתקנה של הרמקולים, הכנתי סרטון – https://youtu.be/N4CxshIdAw8

ישור קו במוסך
לאט לאט אני משלים את הישור קו במוסך.
בוצע פלשינג, הוחלפו שמן מנוע + פילטר, בוצע תיקון חלקי למזגן (תיקון מלא כאשר יהיה זמן וכסף).
בעתיד אחליף גם את שמן הגיר, צמיגים חדשים (הפעם טובים), ואעשה גם טימיננג לרכב. אלו דברים שעולים יחסית הרבה כסף אז כרגע אני ממתין.
בנוסף פרקתי (בעצמי) את כל הפגוש הקדמי והפלסטיקים מקדימה, ואז הרכבתי אותם בחזרה. זה פתר לי בעיות של קישקושים ורעשים בעת נהיגה שנגרמו בגלל שחלקם לא היו בכלל מחוברים אחד לשני.
עוד מלא דברים קטנים
בנוסף עשיתי ברכב כל מיני עבודות קטנות, למשל החלפת כיסוי הגה. ניקוי עמוק. שימוש ברימון טיהור ריחות, התקנה של משענת יד, התקנה של מסך OBD2 שמראה מגוון נתונים ממחשב הרכב בעת נסיעה, הכי חשוב טמפרטורת נוזל קירור וטמפרטורת שמן (אין מכוון כזה בלוח השעונים), התקנת פס הארקה (מוריד את השדה החשמלי הסטטי שנצבר על הרכב), החלפת מגבים, תוסף דלק, מראה פנורמית ועוד.
החוויה וסיכום ביניים
הרכב מוכיח את עצמו כנמוך קרינה. אני נוהג בו ולא מרגיש רע. לאט לאט אני פותח טווח ונוסע יותר ויותר איתו , ובמקביל עולה רמת הביטחון שלי ברכב, הן מבחינה מכאנית (בלי עיין רעה) והן מבחינת קרינה. גם צריכת הדלק מתחילה להסתדר ולהיות הגיונית (כ1 ליטר ל11 ק"מ בתוך העיר עם מלא עליות).
הרכב לא מושלם, זה רכב משומש שעבר שלושה בעלים קודמים וכנראה שאף אחד מהם לא מפנק כמוני (שלא לאמר קצת מזניחים). אבל לאט לאט הוא הופוך למושלם עבורי ועבור משפחתי (זו לפחות התקווה).
כאמור מה שהכי חשוב הוא שהרכב נמוך קרינה, הנהיגה בו נוחה מאוד ואני לא מרגיש כאבים או עייפות בגלל קרינה. אין לו מפתח חכם, את הדיבורית בלוטות' פרקתי ואת השידורים האחרים הצלחתי לבטל. מבחינת שדה מגנטי בתדר נמוך, זה רכב רגיל (בנזין) והקרינה בו נמוכה.
