You are currently viewing האם כדאי לעבור לסיבים אופטיים (11/2022)?
הנתב שבזק מציעים לסיבים, ה BE-FIBER מגיע ללא כפתור כיבוי לWIFI, ולא ברור אם באמת מפסיק לשדר כאשר מכבים את הWIFI (דרך התמיכה או דרך ממשק), צילום מסך מתוך אתר בזק

האם כדאי לעבור לסיבים אופטיים (11/2022)?

שוב ושוב שואלים אותי את השאלה הזו. האם כדאי לעבור לסיבים אופטיים ואיזה ראוטר סיבים יש לו כפתור כיבוי לWIFI.

תשובה קצרה – לדעתי לא, לפחות לא כרגע

אז ככה , בסיב אופטי אין יותר קרינה, אבל שידרוג לסיב אופטי מחייב החלפה של הראוטר ובכך מכניס סיכוי לטעות וקבלת ראוטר שאי אפשר לכבות בו בקלות את הוויפיי או שמידי פעם הוא מתחיל לשדר, או שהחברה שנותנת את השירות היא חברה סלולרית (בעיניי בעייתי).

נראה שחברות התקשורת מנסות לגייס לקוחות חדשים ולהעביר לקוחות קיימים לסיבים עד כדי כך שהם אומרים בשיחת המכירה “כן” על הכל. כולל על השאלה “יש כפתור כיבוי לWIFI בראוטר של הסיבים?”.

לכן ההצעה שלי היא שאם יש לכם תשתית עובדת והכל טוב, תשארו איתה. אם אין לכם רשת קווית בבית עדיף שתשקיעו את הזמן והמרץ בהקמת רשת קווית ולא בשדרוג מיותר לסיבים אם ראוטר אלחוטי. השיפור מפריסה של רשת קווית בבית יהיה הרבה יותר משמעותי (ובריא) משימוש בתשתית סיבים על גבי WIFI מקרין. אם יש לכם כבר רשת קווית אבל יש לכם בעיות עם הספק, נסו לעבור ספק (בזק או בזק בנלאומי טובים). אם יש לכם בעיות בתשתית נסו להבין אם הסיבים יפתרו את הבעיה או לא. אל תעברו סתם.

בזק מומלצים אבל מעצבנים

אני עובד כבר שנים עם בזק ולמרות שאני ממליץ עליהם מאוד גם ברמת התשתית וגם ברמת השירות, אני חייב לציין שגם אותי הם מנסים לגייס מחדש כל כמה שבועות. זה די מציק. ביחוד שעד היום התשובות שקיבלתי מאנשי המכירות שלהם היו שאפשר לכבות , וכאשר חפרתי קצת בפרטים הטכנים ודיברתי עם אנשים יותר טכנים שלהם התברר שאני לא יכול לכבות עם כפתור על הראוטר , אלא רק דרך ממשק (לוקח יותר זמן ולא כל האנשים ידעו להפעיל) או דרך התמיכה שלהם. תארו לעצמכם מצב שאתם רגישים לקרינה והראוטר שלכם מתחיל לשדר WIFI כי שידרגו לו תוכנה מרחוק ואתם כבר שעה מנסים לכבות לו את השידור מהממשק משתמש שלו או אתם כבר שעה בטלפון עם התמיכה של בזק מנסים לכבות מרחוק את הWIFI בבית. לא רצוי.

מעבר לזה לצערי הם הפכו לחברה שמקדשת את האלחוטי. כל הפרסומות שלהם מדברות על “WIFI חזק” (גידי גוב, מתי תבין שזה לא בריא?) שזה בעצם אומר פיזור של נקודות גישה אלחוטיות שהן מקורות קרינת רדיו המשדרים 24X7, בכל הבית, וכו (באחת הפרסומות הם אומרים “אפילו בממ”ד”).

הראוטר שהם סיפקו לרוב הלקוחות שלהם בשנים האחרונות היה ה BE. זהו ראוטר שהוא לא רק אלחוטי ללא כפתור כיבוי לWIFI, אלא שגם אם וכאשר מכבים בו את הWIFI דרך הממשק, הוא ממשיך לשדר בתדרים של סביב 400-500MHZ, כל הזמן. ולכן לא מומלץ בכלל. בעבר היו להם עוד ראוטרים שאם הייתם מתחננים מספיק הם היו מוכנים לתת לכם או למכור לכם, והיו גם הרבה ראוטרים בשוק הפרטי שהתאימו להם והיו עם כפתור כיבוי לWIFI (יש רשימה באתר) . גם הנתב שהם היום (11/2022) מציעים לסיבים, ה BE-FIBER מגיע ללא כפתור כיבוי לWIFI, ולא ברור אם באמת מפסיק לשדר כאשר מכבים את הWIFI (דרך התמיכה או דרך ממשק).

הנתב שבזק מציעים לסיבים, ה BE-FIBER מגיע ללא כפתור כיבוי לWIFI, ולא ברור אם באמת מפסיק לשדר כאשר מכבים את הWIFI (דרך התמיכה או דרך ממשק), צילום מסך מתוך אתר בזק

התשובה האמיתית

אז התשובה האמיתית לשאלה הזו היא שככל שידוע לי היום, לבזק אין היום ראוטר סיבים עם כפתור כיבוי. מה לגבי חברות אחרות? להבנתי לאורנג יש ראוטר סיבים עם כפתור כיבוי אבל אני לא סומך עליהם ואישית יש לי בעיה לתת כסף לחברת סלולר.

אם חייבים סיבים של בזק, יש פתרונות

לבזק יש כן אפשרות להזמין מהם “ממיר סיב נחושת” שיתחבר לכניסת WAN בראוטרים ישנים שלהם או ראוטר קיים או חדש עם כניסה מתאימה, או להביא ראוטר סיבים שלכם שאתם בטוחים שיעבוד עם בזק ושאתם יודעים להגדיר אותו.

פתרון ראשון – ממיר סיב-נחושת

הפתרון הראשון של ממיר סיב-נחושת יתאים למי שיש לו היום בעיות עם קו הנחושת והוא בטוח שזה בגלל קו הנחושת ולא הספק או הרשת. אני כמובן מדבר על רשת חוטית. אם אתם משתמשים ברשת WIFI אז לא רק שזה לא בריא אלא שצפויים ניתוקים ובעיות רשת בגלל שWIFI זה אומנם נוח אבל לא יציב ולא איכותי. במקרה הזה מחברים את היציאה של הממיר לכניסת WAN בראטור (צריך ראוטר מתאים) ומגדירים עם התמיכה של בזק את הראוטר שלכם לעבוד איתם. בדרך כלל אפשר להשתמש בראוטר חוטי או קיים פשוט עם כניסת WAN.

פתרון שני – ראוטר סיבים שלכם

הפתרון השני של להביא ראוטר פרטי, או לקנות במיוחד ראוטר סיבים שמתאים לבזק, הפתרון הזה לדעתי מתאים רק למי שמבין איך לבחור ראוטר ואיך לעשות את ההגדרות. אני בקיא בנושא המחשוב והרשת ויודע לכאורה מה צריך לעשות אבל לא עשיתי את זה בפועל אף פעם. אפילו לי זה נראה משהו טיפה מורכב מידי ושטח לא מוכר. לכן זו אופציה רק למי שיודע, מכיר ומבין, ולכן לא אוכל להמליץ על ראוטרים מתאימים.

יתרונות של סיבים אופטיים

מה היתרון של סיב אופטי? מהירות, זה ברור. אבל האם אתם באמת צריכים את המהירות של הסיב? אני למשל משתמש כבד יחסית למשתמש ביתי. יש לנו כמה טלווזיות מחוברות לרשת הקווית , ואני מעלה ומוריד סרטונים מהרשת, וכן משחק גם (גם אני וגם הבנות) על הרשת. אבל כל השימוש שלי לא מגרד את היכולת והמהירות של חיבור הנחושת שלי (100Mb).

לא תמיד הבעיה היא בתשתית

מה שכן, בשנה האחרונה סבלתי מבעיות מהירות בשעות הערב. בבוקר היה בסדר. בערב היו בעיות והרגשתי וגם מדדתי את הירידה (מ 90MB/sec ל פחות מ10 בשעות הערב, בדיקוה בקישור – https://www.bezeq.co.il/internetandphone/internet/speedtest) .

כאשר דיברתי עם התמיכה של בזק והצגתי להם את הנתונים והתוצאות של המדידת,, התומך הנבון והישר הסביר שאין טעם לבקש לעבור לסיב, צריך להחליף ספק. במקרה שלי התשתית נותנת אותה מהירות תמיד. הספק מתאים לביקושים. כך שאם בבוקר יש לכם את כל ה100-90MB/sec ובערב יש הרבה פחות, זה בעיה של עומס אצל הספק.

ואכן לפני שנה התפתתי לחסוך 20 ש”ח לחודש על הספק ולבחור ספק יותר זול. עברתי מבזק-בנלאומי לספק יותר זול כדי לחסוך כמה שקלים בחודש. והמחיר של הטעות הזו היה בעיות במהירות שהחלו לקרות בשעות הערב. מאז החלפתי לספק זול אחר ושוב היו בעיות. בסוף ולאחר שדיברתי עם התומך, התיקון היה לשדרג לספק טוב יותר (בזק בנלאומי) וכל הבעיות נפתרו.

לאחרונה בזק מציעים גם חבילות שבהן הם נותנים גם את התשתית וגם את הספק. עברתי לפני חודשיים לחבילה כזו ובנתיים הכל בסדר. המחיר טיפה יותר זול מבזק בנלאומי ואני לא מרגיש בעיות או איטיות, גם לא בשעות השיא של השימוש בשכונה. השינוי לא דרך שינוי תשתית או ציוד אצלי.

למה בעצם מציעים לאנשים סיב אופטי?

אני חושב שברוב המקרים אין צורך אמיתי לסיב בבית ומציאים את זה או כי יש הנחייה להציע ולמכור כמה שיותר או כדי לפתות אתכם לעסקה חדשה ולעבור חברה. או להעביר אתכם לסיבים בשביל שהם יוכלו להגיע לאיזה יעד מכירה או פריסה.

למי כן שווה לעבור לסיב?

מי שיש לו חוות מחשבים, חוות כרייה של מתטבעות וירטואלים, משתמשים כבדים מאוד מאוד, גיימרים מקצועיים (כאלה שקונים משחקים וקונים חבילות משחק, מסריטים את עצמם משחקים ועושים מסיבות משחק ברשת), ומי שבסביבתו התשתית הנחושת של בזק גרועה ונותנת גם בבוקר וגם בערב מהירות נמוכה מאוד (נגיד פחות מ40מגה).

להערכתי כל מי שהוא משתמש פשוט ורגיל (כמה מחשבים, כמה טלווזייות מחוברות לרשת קווית), יספיק לו חיבור במהירות של קצת מעל 40MB/sec.
לי יש כרגע “רק” 100MB/sec. אני לא מרגיש שום צורך למשהו יותר מהיר. בסיב אופטי לכאורה מדובר על מעל 600MB/sec.

אז שווה או לא שווה?

קחו בחשבון שלמרות שהמחיר הראשוני בחודשי המבצא של סיב אופטי יהיה יותר זול מנחושת, אחרי כמה חודשים המחיר יעלה.

כמוכן יש לקחת בחשבון שיכולה להיות עקומת למידה בבחירת הפתרון הנכון , ברכישת הראוטרים, והתאמת המערכת. מה שיעלה לכם זמן וכסף נוספים.

לכן כרגע ההמלצה שלי היא לחקות. לפחות עד שבזק יתעוררו ויציאו גם ראוטר שלהם שיש לו כפתור כיבוי.

לפוסט הזה יש 4 תגובות

  1. נירה

    לאמיר שוב שלום,
    קודם כל תודה שאתה עונה לי,אבל התשובה שלך נורא מסובכת בשבילי
    כל הדיון הארוך מאוד למעלה,בקשר לכל הסיפור של סיבים וטכניקות וכו’,הוא בשבילי פשוט ”סינית”…כל השאלה שלי הרבה יותר פשוטה,ואנסה להסביר שוב. אני אישה זקנה,לא מתמצאת בטכנולוגיות,.לי כאמור יש בבית את הטריפל של הוט,כי –.לגבי הטלוויזיה בשבילי דווקא ההוט היא החיונית והמועדפת,כי אני חובבת(למעשה כמעט מקצוענית=פסנתרנית) של מוסיקה קלאסית,קונצרטים ואופרות,וגם דוברת על בוריין 5 שפות(איטלקית,גרמנית,צרפתית אנגלית,ספרדית,ומבינה קצת רוסית,ואין לי שום מושג בערבית),.כך שאני חייבת את הערוצים של השפות המאוד טובים בהוט,וגם את ערוצי הקונצרטים.(מצו,ארטה ועוד)זו הייתה הסיבה שלקחתי כבר את הטריפל שלהם,כלומר האיטנרנט והטלפון הביתי.(הטלפון הביתי שלהם מחובר בחוט,(077)ומהווה עבורי טלפון נוסף על הטלפון החוטי של בזק,כך שיש לי אופציה לטלפון נוסף,אם יש בעיה בקו.–אבל–הבעיה בהוט שיש המון ניתוקים באינטרנט.(בטלוויזיה דווקא לא)פתאום מופיע כיתוב-”אין אינטרנט”,ובאותו הרגע גם פתאום אין קו בטלפון הביתי שלהם.כשאני מצלצלת אליהם.באותו הרגע בטלפון של בזק(*6910)יש שם הודעה–”כרגע יש בעיה באספקת האינטרנט באיזור….זה וזה..טכנאינו מטפלים בבעיה.אין צורך לחכות לנציג בעניין זה”,וזה לוקח לפעמים כמה רגעים,אבל הרבה פעמים אפילו חצי שעה או יותר,עד שהאינטרנט חוזר,ואם הייתי באיזה שהוא נושא,זה פשוט נפסק לי באמצע….יש דלת מולי בבנין שאני גרה בו משרד עורכי דין,ושם האינטרנט שלהם הוא של בזק.המזכירה אומרת לי ששם כמעט ואין ניתוקים כאלו,יש אמנם מדי פעם,אבל הרבה פחות..אני חשבתי פשוט אולי לעבור לבזק,(באינטרנט),אבל לבזק הפשוט,הרגיל,בלי שום קונצים ושום ”סיבים”,לא מעוניינת בכל ה”שכלולים” האלו,ולא זקוקה למהירויות העצומות האלו.אני בן אדם פשוט ,אין לי מיומנויות טכניות.מיוחדות,ולכן גם כל ההסבר המסובך שנתת למעלה בקשר לסיבים,הם כפי שאמרתי עבורי ”סינית”.אבל מכייוון שבזק בזמן האחרון כל הזמן מפרסמים בטלוויזיה את ה”סיבים” שלהם,אז אני חשבתי–מה–אם אני אעבור לבזק,אז כבר אין סתם את הבזק ה”רגיל”,כמו שיש אצל המזכירה של העו”ד?!–כלומר,כאילו מהיום כל הבזק זה ה”סיבים” האלו?ואם זה הסיבים האלו,האם הם אולי יותר מקרינים ומסוכנים מבחינת קרינה מאשר הבזק הרגיל שהיה עד היום?,אין לי מושג מה זה ”סיב נחושת” שעליו אתה מדבר,אולי זה האינטרנט ה”ישן” של בזק,כמו זה של פעם?כל מה שאני צריכה זה שהאינטרנט יעבוד בלי כל מיני ניתוקים.ממה שהסברת לי אני פחות או יותר הבנתי,שכנראה הבזק הרגיל של פעם שלפני עידן ה”סיבים” עדיין קיים.אין לי שום מושג מה זה ה”ראוטר” הזה,ומה ההבדל בינו,לבין ה”ראוטר” של הוט(שכמה שהבנתי זו הקופסא השחורה הזו עם הרבה נורות,(השורה הזו של נורות,,שלפעמים מהבהבות),ומחוברת עם חוט לקיר.ויש לה מתג כזה שאפשר לפתוח אותו ולסגור אותו מאחור.אני לא רוצה כל מיני ”סיבים”,ובקשר בכלל ל”סיבים” אני שאלתי אם הטכניקה הזו מקרינה יותר מאשר סתם הקופסא השחורה הזו.תשמע אמיר,השאלות שלי בטח נשמעות לך כמו שאלות של אידיוט\הדיוט,שזה בדיוק מה שאני,בנושא הזה(למרות שאני רופאה במיקצועי,כך שיש דברים ”טכניים” שאני דווקא מאוד טובה בהם,אבל בעסק הזה,כפי שאני אמרתי אני פשוט בורה שלמה…..!!!….מצד שני אני פשוט לא משתמשת בכלל בטלפון נייד—אמנם יש לי,קניתי שיהיה לי לשעת חירום,כדי שאוכל לקבל אס-אם-אס,או ווצאפ.אני מקווה שאצליח לקבל את שני הדברים האלו למחשה הרגיל שלי,שאני יושבת במרחק כמעט 2 מטר ממנו.והנייד אצלי בדרך כלל סגור,וגם לא טעון.אם יש עוד מזהו שלא הבנתי,אנא כוון אןתי.אני כנראה צריכה פשוט את השיטה שלך עם הקופסא השחורה שלך,של בזק,שלא עושה לך ניתוקים,שלבזק.וגם לא מקרינה.האם זה כך??!! ואם כן–איך אני מקבלת בדיוק את הדבר הזה,כמו אצלך??תודה לך אם קראת עד כאן את כל בלבולי השכל שכתבתי לך.

    1. Amir Borenstein

      שלום.
      הפרסומות בטלוויזיה כי הם רוצים למכור.
      סיבים מיותרים לדעתי לצרכן כמוך.
      בסיבים עצמם אין קרינה. גם בקו הנחושת שהיה לפני הסיבים אין קרינה.
      מה שמשדר הוא הראוטר עצמו והציוד האלחוטי הנלווה (למשל מחשב אלחוטי, טבלט וטלויזיה אלחוטית). יכול להיות שכבר עכשיו יש לך שידורים בבית ואת לא יודעת.
      בזק לא מציעים כרגע ראוטר רגיל או סיבים עם כפתור כיבוי לויייפיי (וייפיי=קרינה).
      אופציה ראשונה שעומדת לרשותך היא להתעקש עם בזק שאת רוצה קו נחושת רגיל וראוטר עם כפתור כיבוי לוייפיי (וייפיי=קרינה).
      יכול להיות שהם יפנו אותך לרכישת ראוטר בחנות בזק.
      אופציה שנייה היא התקשרות לחברה אחרת שנותנת ראוטר סיבים או נחושת עם כפתור כיבוי.
      אופציה שלישית היא להביא טכנאי מחשבים, להסביר לו את הצורך ושהוא יתן לך פתרון חוטי כולל לכל הבית.
      בכל מקרה בסופו של דבר צריך לכבות בראוטר ובכל הצייוד הנלווה את הוייפיי ולחבר את כל הציוד שצריך אינטרנט, לראוטר בצורה קווית.
      מקווה שזה מובן.
      עמיר

  2. נירה

    לי יש טריפל של הוט.הטלוויזיה שלהם היא היחידה שמתאימה לי,מבחינת התכנים,אך באינטרנט יש כל הזמן ניתוקים,שמפריעים לי .רציתי לעבור לבזק,באינטרנט ובטלפון הביתי.מה דעתכם?-יש לי רק מחשב (נייח) אחד(אין לי מחשב נייד),רק טלוויזיה אחת.אין לי כרגע טלפון סלולרי,וכשיהיה לי כמעט ולא אשתמש בו,אלא לשימושים הכרחיים-(SMS וכו’).כי רוב הזמן אני בבית,עם טלפון קווי (חוטי)של בזק.האם כדאי לעבור לבזק באינטרנט?האם פחות ניתוקים?תודה.

    1. amirborn

      כדאי או לא כדאי זה תלוי בכמה גורמים.
      בעיקרון אצל HOT שמעתי על הרבה בעיות.
      לי יש רשת של בזק, אם ראוטר קווי עם כפתור כיבוי (צריך לרכוש בנפרד בחנות בזק סטור) ואין לי ניתוקים.

כתיבת תגובה